Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Influencers exploderade

Publicerad: 25 December 2016, 13:00
Uppdaterad: 27 December 2016, 09:58

ÅRET SOM GICK. Influencer marketing-branschen har mognat – men det finns forfarande en rad frågor att lösa.


Ämnen i artikeln:

AudiSveriges Annonsörer

2016 var året då begreppet influencers fullkomligt exploderade, och professionaliseringen av området tog stora kliv framåt.

Men även om det är populärt att ta hjälp av en ambassadör för att nå ut med sitt budskap, är det långt ifrån riskfritt.

Det har flera annonsörer fått erfara under året som gått, däribland Audi, som anlitade Kakan Hermansson för att få kontakt med en ny målgrupp. Kort ­därefter dök en tweet som profilen skrivit för två år sedan upp, där hon riktade kritik mot polisen. Drevet som följde fick Audi att tvärt avbryta samarbetet med Kakan, som sedan beskylldes för feghet.

Under hösten har flera aktörer gått i bräschen för att styra upp influencer marketing-området och startat satsningar för att ta fram etiska riktlinjer, valuta och annonsmärkning. 

Däribland Sveriges Annonsörer, som ska ta fram en gemensam valuta som kommer att integreras i Kia-index.

Ämnen i artikeln:

AudiSveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.