Influencer-certifiering får kritik: "Ett jobb för en oberoende aktör"

Efterfrågan för gemensamma riktlinjer för influencer marketing-branschen är stor. Nu ryker nätverket Sweden Influencers och branschorganisationen Influencers of Sweden ihop om att ta fram en certifiering.

Influencer marketing är tveklöst ett av branschens hetaste begrepp just nu – samtidigt är otydligheten kring vad som gäller vid influencer-samarbeten stor.

I förra veckan berättade Dagens Media om Sveriges första branschorganisation för influencers, kallad Influencers of Sweden.

Initiativet är en förlängning av Better Bloggers och syftet är att vara en drivande kraft för hela branschen. I det ingår att ta fram en gemensam branschetik och slutligen en certifiering.

I styrelsen sitter vd och grundare Linda Hörnfeldt, tillsammans med bloggveteranerna Sara Rönne som bloggar under varumärket "Träningsglädje" och Clara "Underbara Clara" Lidström.

Bara en vecka senare meddelar nätverket Sweden Influencers, tidigare Bloggagenturen, att man lanserat en certifiering för företag som vill jobba med influencers. Företag som vill bli certifierade inom influencer marketing får genom nätverket ta del av utbildningsmaterial, besvara kontrollfrågor och godkänna kraven.

– Vi har jobbat på certifieringen under fyra månader, testat den på våra nuvarande kunder och fått feedback, så de kommer bli de första att bli certifierade. Anledningen till att vi har jobbat fram certifieringen är att vi märker av att företag ofta brister i sin kunskap på området, och vi får dagligen in exempel i mailen på olämpliga samarbeten, säger grundaren Käthe Nilsson till Dagens Media.

Hur ser du på Influencers of Swedens ambition att ta fram en certifiering – kan det skapa otydlighet med certifiering från två olika håll?

– Jag tror att målet är detsamma, men det finns olika sätt att ta sig dit. Jag upplever att de vill ta fram en certifiering för influencers själva, medan vi vill riktar in oss mot själva företagen. Enligt mig är det där det största problemet ligger, men det är bra att få med sig båda delar.

Linda Hörnfeldt har dock ett annat sätt att se på saken.

– Visst kommer vår certifiering finnas till främst för influencers, men även för företagen som vill jobba med dem. Det här blir såklart lite dubbelt. Jag känner spontant att uppgiften att ta fram en certifiering är ett jobb för en oberoende aktör, som en branschorganisation, och inte ett vinstdrivande företag, som själva jobbar med influencers. Sätter man sig i den sitsen kan det bli problematiskt och lite jävigt, säger hon till Dagens Media.

Linda Hörnfeldt menar att hon gärna hade sett att Sweden Influencers kontaktat henne och istället etablerat ett samarbete.

– De har ju känt till Better Bloggers och våra ambitioner att driva en branschorganisation, även om det blev officiellt först i förra veckan. Det är tråkigt att de inte har kontaktat oss, det känns relevant. Vi vill ju se oss själva som en hub för hela branschen, alltså för både influencers och företag, och om det börjar spridas olika typer av certifieringar och riktlinjer blir det otydligt med vad som gäller.

Käthe Nilsson menar å sin sida att man redan idag samarbetar med andra företag.

– Jag har också varit i kontakt med Linda Hörnfeldt i början av 2015 men då var hon inte intresserad av ett samarbete. Däremot tycker vi att det är mer förvirrande med namnet Influncers of Sweden, och har därför varit i kontakt med styrelseordförande Clara Lidström för en öppen diskussion kring detta. Det är dessutom två olika certifieringar det rör sig om – Sweden Influencers certifiering gäller endast företag.

Linda Hörnfeldt:

– Vi verkar ha olika uppfattningar om vad som hände men det var ju också två år sedan och min verksamhet har förändrats en hel del sedan dess. Jag välkomnar så klart alla initiativ som för branschen framåt så länge det sker på ett korrekt och kontrollerat sätt.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-11-08 06.30Uppdaterad 2016-11-08 07.34

Ämnen i artikeln: