Influencer-byrån Relatable expanderar globalt

2018-02-22 07:50  
Viktoria Wyckman, Ellinor Löfgren och Andrew Rozas rekryteras till Reletable.

Med rekryteringar från Lejon Media, Ingager och Absolut Vodka ska influencer-byrån Relatable ut i världen. "Vi hejar på influencer-bolagen som finns här i Sverige, men vi har siktet inställt på världen", säger vd:n Martin Garbarczyk.

Influencer-byrån Relatable lanserades 2016 av fyra svenska grundare med bakgrund inom teknik och marknadsföring. I grundar-teamet finns bland annat Aron Levin som under fem års tid jobbade på Spotify som tillväxtchef.

Istället för att ha ett stall med influencers, jobbar Relatable med en egen teknisk plattform som bygger på machine learning, som matchar ihop varumärken med starka profiler från hela världen baserat på kundens specifika behov och målsättning.

Bolaget har medvetet legat under radarn och valt att vänta med att kommunicera om sin verksamhet till dess att man fått en ordentligt etablerad position. Det berättar vd:n Martin Garbarczyk.

– Influencer marketing-branschen har exploderat och jag har knappt koll på hur många influencer-byråer det finns längre. Jag vill hävda att det till och med har spårat litegrann, och många annonsörer har börjat ge upp hoppet om influencer marketing. Men sanningen är att det är en extremt effektiv kanal om man gör det rätt, säger han till Dagens Media.

Framför allt handlar influencer marketing om så mycket mer än att köpa en post på Instagram, menar han.

– Det handlar om att verkligen bygga affären. Det vi gör är att gå tillbaka till den och till kundens KPI:er: vilken är publiken ni vill nå, hur ser ni på er röst, vilken typ av människa vill ni ska kommunicera för er? Många av våra kunder har jobbat med det här i många år, och deras intresse i influencer marketing är hur man mäter det, hur man bygger ihop det med den övriga affären, hur man skalar upp och liknande.

I Relatables index letar man utifrån detta efter den vertikal som passar varumärket, vilket exempelvis kan vara "young parents", "wanderlust" eller "fashion".

– Vår teknologi är vårt vapen. Vi har redan blivit erbjudna att sälja det, men vill hålla på det än så länge, säger Martin Garbarczyk.

"Möjliggörs av förtroendet från kunder"

Relatables allra första kampanj var för Uber i USA i februari 2016 tillsammans med Babba Canales, vilket enligt Martin Garbarczyk var USA:s då största Instagram-kampanj.

– Vi hejar på influencer-bolagen som finns här i Sverige, som Splay, Cube och United Influencers. Men vi har siktet inställt på världen. Idén kring Relatable byggdes under min tid på Mynewsdesk och senare under tiden som jag bodde i New York och hade träffat alla de influencer-byråer som fanns där då. De låg en bra bit  längre fram än oss i Sverige. Jag har hela tiden haft som ambition att vara ute i världen.

Nu expanderar Relatable globalt med tre strategiska rekryteringar från Lejon Media, Ingager och Absolut Vodka till sina kontor i London, New York, Stockholm och Los Angeles.

Det nya kontoret i London leds av Viktoria Wyckman, tidigare vd på Lejon Media. Med kunder som Ralph Lauren och Ted Baker hoppas bolaget på en flygande start av sin etablering i den engelska huvudstaden.

Expansionen i USA påbörjades i slutet av 2017 i Los Angeles och leds av Andrew Rozas, tidigare globalt ansvarig för pr och sociala medier på Absolut Vodka. New York kontoret slår upp portarna nu i Mars.

Till Stockholmskontoret rekryteras Ellinor Löfgren till en roll som Client Strategist. Hon har en bakgrund på Facebook-byrån Ingager och är även en av United Influencers profiler i Sverige.

– Expansionen möjliggörs av förtroendet från kunder på allt fler platser i världen, som investerar i influencer marketing via oss, och vi vill ha möjlighet att vara nära dem, säger Martin Garbarczyk.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt