Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Ikea mer värdefullt än Ericsson

Publicerad: 14 April 2016, 07:42
Uppdaterad: 14 April 2016, 07:50

Nu är den årliga studien här, den som är skapt av Brand Finance och som visar vilka svenska bolag som lyckats bäst och sämst i att stärka sitt varumärke och öka dess värde. Ikea hamnar högst upp på listan.


Ämnen i artikeln:

IkeaEricsson

2016 varumärkesvärde ges i US dollar. Värderingsdatum är 1 januari 2016.

Sveriges mest värdefulla varumärke är Ikea, som värderas till 17 miljarder dollar. Ett tapp med 8 procent från förgående år.

Börsaktuella Spotify värderas till ca 1,5 miljarder, medan Nordeas varumärkesvärde går ner hela 17 procent medan konkurrenter SEB stärker sitt värde.

Enligt Brand Finance, som är världsledande på varumärkesvärdering, är Ericsson Sveriges starkaste varumärke. Detta tack vare ett konsekvent varumärkesbyggande och en aktiv samhällsdialog.

Årets raketer vad avser ökning i varumärkesvärde är Lundbergs och Securitas som gjort en ökning på 28 procent.

Årets förlorare i varumärkesvärde är Lotus med en minskning på 36 procent. Även Recipcharm med -32 procent och Seco tools -26 procent.

De dyraste varumärkena att hyra i Sverige är H&M, SHB och General.

Utifrån ett börsperspektiv så slår de starkaste varumärkena genomsnittet för S&P-500 med råge. Detta indikerar att starka varumärken även är värdefulla för ägarna.

Här är Sveriges 10 mest värdefulla varumärken

brand-value-ikea.JPG  

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IkeaEricsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.