Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Ikea-katalogen nu lika stor som Bibeln

Nya Ikea-katalogen. Foto: Ikea

Nu är Ikea-katalogen med sin enorma upplaga lika populär som Bibeln och Koranen. "Ikea har en vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna och katalogen visualiserar på sitt sätt vägen dit", säger Marknadschef Patrik Nygren-Bonnier.


Publicerad 2017-08-01 06:40
Uppdaterad 2017-08-01 09:17

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:

I går, den 31 juli, började 2018 års printutgåva av Ikea-katalogen att skeppas ut till hushåll världen över. Den 324 sidor långa inredningsbibeln – är med sin upplaga på 203 miljoner exemplar – nu lika populär som den riktiga Bibeln och som Koranen. Det har Business Insider räknat ut. De båda sistnämnda räknas som två av världens mest spridda skrifter, och Ikea-katalogen tävlar i samma liga.

När Dagens Media frågar Ikeas marknadschef Patrik Nygren-Bonnier vad han tycker om jämförelsen med jordens största religiösa skrifter svarar han:

– Det är en intressant och kul iakttagelse, även om jämförelsen med nämnda publikationer stannar vid antalet. Ikea-katalogen är uppskattad såväl i Sverige som globalt, vilket vi är mycket stolta över. Ikea har en vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna och katalogen visualiserar på sitt sätt vägen dit, samtidigt som den i många hem innebär ett traditionsenligt inslag då den nya upplagan anländer varje år.

Den ikoniska katalogen distribueras på 72 marknader världen över, och Ikea har kartlagt varje marknad för att utforma de olika katalogversionerna efter konsumenternas behov i varje region. I den kinesiska katalogen är köken till exempel betydligt mindre än i den amerikanska versionen, eftersom de kinesiska köken generellt sett är mindre.

Då och då har Ikea hamnat i blåsväder på grund av sådana marknadsanpassningar. Bland annat år 2012 mötte möbeljätten kritik efter att ha retuscherat bort kvinnor i den saudiarabiska versionen av katalogen. Läs mer om det här.

Ikea-katalogen har kommit ut i 67 år. Nya inslag på senare år har varit storytelling och augmented reality.

Ikeakök i kinesisk respektive amerikansk version.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.