Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Idag skrotas "Fritidsresor" för gott

Nu har varumärket "Fritidsresor" gått i graven för att lämna plats åt "TUI".


Publicerad 2016-11-01 07:37
Uppdaterad 2016-11-01 08:06

Ämnen i artikeln:

TUI

Dela artikeln:

Redan i juni 2015 berättade Fritidsresor att de skrotar namnet som funnits som varumärke i över 50 år.

Förändringen är en del av moderbolaget TUI:s strategi där man bland annat vill ha ett gemensamt varumärke på alla marknader.

Idag har Fritidsresor blivit TUI för gott och sajten fritidsresor.se är nu TUI.se.

Tanken med namnbytet är att det ska markera TUI:s förflyttning från traditionellt charterföretag till ett modernt reseföretag.

– Vi är nu helt integrerade i världens största researrangör. Vi får större muskler att expandera och det kommer att gynna våra kunder som får tillgång till ett mycket bredare och mer flexibelt utbud av reseupplevelser, säger Eivor Andersson, vd för TUI i Norden.

Mathias Bergendahl, Nordisk informationschef på TUI sa i juni 2015 till Dagens Media att namnbytet och ett gemensamt varumärke bidrar till att den digitala marknadsföringen kan bli mer enhetlig.

– Ur den digitala aspekten är det komplicerat att heta olika saker i olika länder. Det blir en effektivisering ur marknadsföringssynpunkt. Det är en styrka att ha ett sammansatt varumärke för hela upplevelsen för våra kunder, sa Mathias Bergendahl till Dagens Media.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.