Icas reklamsåpa fortfarande ojämställd

2017-01-30 10:53  

I höstas presenterade Loa Falkman, ”Stig”, en jämställdhetsplan i Icas populära reklamsåpa. Nu har GenderTimer mätt effekten och slår fast: ICAs reklamsåpa är fortfarande ojämställd – trots förbättring.

Trots att serien hyllats för sin mångfald visade en mätning av GenderTimer förra sommaren att de manliga karaktärerna fått hela 81,2 % av all taltid mellan 2006 och 2016.

Ica svarade på kritiken med att låta ”Stig” presentera en jämställdhetsplan – och den nya medarbetaren ”Ebba”.

– Vi ser det som ett direkt svar på uppmärksamheten som blev efter att vår nyhet slog igenom. Vi tror definitivt att det bidragit till förbättringen, säger GenderTimers grundare Fredrik Eklöf till Dagens Media.

GenderTimers nya mätning visar att reklamsåpan nu blivit mindre ojämställd. De kvinnliga karaktärerna har fått 5,5 procent mer taltid (från 18,8 procent till 24,3 procent).

Utvecklingen är positiv, men trots det har ICAs reklamsåpa fortfarande en ojämställd talfördelning eftersom den ligger utanför spannet 40-60 procent.

– Det är för lite. Många program är mansdominerade och vår poäng är inte det ska vara 50/50 i varje i varje reklamfilm, utan att det borde finnas lika många kvinnodominerade reklamfilmer.

Kvinnor får cirka en tredjedel av det totala medieutrymmet, enligt GenderTimer.

– Vi vill att folk ska bli medvetna om att ojämställdhet är något som händer när vi håller på med annat. Vi tänker att Ica-såpan är bra, rolig och har mångfald och så märker vi inte hur underrepresenterade kvinnorna faktiskt är. Kan vi bli mer medvetna kan vi hjälpa jämställdheten på fler områden, säger Fredrik Eklöf.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt