Ica-Stigs kärlekssorg är mest delade inlägget

2016-10-10 14:43  
Icas inlägg om Rosa bandet-filmen som handlar om hur Stigs livs kärlek drabbades av bröstcancer, är det mest delade inlägget under september, med 5 664 delningar. Bild: Skärmdump från Icas Rosa Bandet-kampanj "Stigs livs kärlek"

Här är de svenska varumärken som lyckades bäst på sociala medier i september – och de som presterade sämst.

Optimeringsbolaget Zaltser listar varje månad de svenska varumärken som väcker störst engagemang på Instagram. Rapporten baseras på antal följare, snitt-likes per uppladdning samt en "engagemangsgrad" som räknas ut genom att dela antalet snitt-likes på antal följare.

För september månad har man även analyserat hur svenska varumärken presterar på Facebook.

Bland de varumärken med minst 1000 följare på Instagram har Nextjet för femte månaden i rad högst engagemangsgrad (76). På andraplats kommer OLW med sina 61, som sedan följs av Mjau på 60.

Bland de varumärken med minst 10 000 följare har däremot Bregott högst engagemangsgrad (55). På andraplats kommer Haribo med sina 51, som sedan följs av Skistar Sälen på 43. Dessa följs av WWF, Surfakademin, Marabou och Försvarsmakten.

Sedan Zalster började sina undersökningar för drygt ett år sedan har Lekmer och Dagens Nyheter skvalpat nere i botten av vad man kan ha i engagemang.

Rapporten visar även att Ikea och Marabou växer fortsatt starkt i antal följare på Instagram, medan JFR för fjärde månaden i rad tappar följare. Engagemangsgraden mellan de tre största kontona i Sverige är väldigt ojämn då Marabou har en engagemangsgrad som är tre gånger högre än JFR och IKEA.

Icas Rosa Bandet-kampanj mest delade inlägget

När det gäller svenska varumärkens prestationer på Facebook, har Zalster tittat på hur många genomsnittliga reaktioner (tidigare refererat till som ”gilla-markeringar”) man får per följarbas. Man har dock inte kunnat räkna bort ”boostade” inlägg, varför vissa som ofta gör detta kan komma att premieras.

Enligt rapporten är Spotify det mest gillade varumärket i Sverige, med 527 635 gillare på Facebook och en engagemangsgrad på 1,5.

Strax därefter ligger Ikea, med 492 484 gillare. Därefter kommer Världsnaturfonden WWF, Marabou och McDonalds.

Det varumäke som har flest reaktioner per publicerat inlägg på Facebook, är däremot Unicef med en engagemangsgrad på 2,5. Flest kommentarer per inlägg har Marabou.

Icas inlägg med uppmärksammade Rosa Bandet-filmen som handlar om hur Stigs livs kärlek drabbades av bröstcancer, är det mest delade inlägget under september, med 5 664 delningar.

Sammantaget har dock Kexchoklad bäst engagemang på Facebook av de svenska varumärkena, tätt följt av Plantagen, Folksam, Pågen och Arla.

Sämst engagemang har Nyheter24, Komplett.se och Blocket.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt