Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

IBM:s Michelle Peluso: "Data är vår främsta råvara"

Publicerad: 9 Oktober 2017, 16:34
Uppdaterad: 10 Oktober 2017, 05:19

Bild 1/4  IBM:s marknadschef Michelle Peluso drog stor publik under DMA-konferensens andra dag. Foto: Janne Næss

DMA 2017. Hon leder en marknadsavdelning med 6000 anställda. Här listar Michelle Peluso, marknadschef på IBM, de "viktigaste grunderna för sin kommunikation" – och förklarar vad samarbetet med Mediamath ska leda till.


Ämnen i artikeln:

dmaIBM

På årets &Then är Michelle Peluso, global marknadschef på IBM, en av huvudtalarna. 

– Data är vår främsta råvara, och med AI kan vi använda den för att skapa verklig nytta, säger hon, och fortsätter: 

– De som är rika på data kommer att bli rika på annat, det har aldrig funnits en bättre tid att vara marknadsförare.

Hon radar upp de ”fyra viktigaste grunderna” för IBM:s kommunikation. 

– Vi ska vara kundorienterade, resultatdrivna, agila och inkluderande, vi har skickat alla våra 6000 marknadsförare världen över på utbildning för att kunna jobba mer agilt – det är en fantastisk utveckling där vi bildar team med olika kompetenser, säger hon. 

IBM har också inlett ett samarbete med Mediamath.

– Vi har en utmaning i hur vi ska få ihop martech och adtech, säger Buell Duncan, vice president för IBM:s Portfolio marketing. 

Han ansvarar för marknadsföringen globalt på IBM:s plattformar, och leder ett team med 2 500 anställda. 

– Det finns enorma möjligheter, vi är nu i ett läge där vi kan göra saker aldrig har varit möjliga tidigare, säger han. 

Joe Zawadzki är grundare av Mediamath: 

– Det räcker inte att ha alla denna data – det är nödvändigt med inte tillräckligt.

– Nej, och här är AI det som är vår ”game changer”, som kommer att ge oss ett övertag. Vi river de silos som datan förvaras i, och applicerar ett lager av AI, säger Buell Duncan. 

De förklarar att de i sitt samarbete ska: 

• Utveckla infrastruktur som sammanför varumärken och konsumenter på ett öppet och transparent sätt. 

• Applicera AI på realtidsbeslut för marknadsföring, i alla kanaler. 

• Ge människor bättre annonsering, som de inte bara tolererar utan faktiskt kan uppskatta och ha nytta av. 

– Vägen framåt handlar om transparens, vi måste ha med hela värdekedjan och jobba gemensamt och det här ska lyckas, säger Buell Duncan.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

dmaIBM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.