Hyundai tappar marknadsdirektören

Efter 14 år: Roland Bägén lämnar Hyundai för att bli nordisk marknads- och kommunikationschef på TCS.

Marknadsdirektören Roland Bägén lämnar Hyundai för att bli nordisk marknads- och kommunikationschef på IT-bolaget TCS (Tata Consultancy Services).

I fjorton år har han varit på bilvarumärket – och på marknadsavdelningen som idag består av sju personer, var han till en början ensam.

– Jag ser det som ett gott betyg till arbetsgivaren när man stannar så länge som jag har gjort, säger Roland Bägén till Dagens Media.

Varför lämnar du?

 – Jag har ett förflutet som managementkonsult, och fick ett erbjudandet om ett jättefint och bra jobb på TCS. Det blev en bra matchning med tanke på den erfarenhet som jag bär med mig från Hyundai – tyckte både jag och TCS.

Vad tar du med dig från dina år på Hyundai?

– Framförallt hur man skapar digital närvaro, men även hur man jobbar med kundlojalitet och omsorg av kund, skulle jag säga.

Marknadsavdelningen som han lett på Hyundai ansvarar för bilvarumärkets marknadsföring, produkt samt pr. För tre år sedan väckte Hyundai och Roland Bägén uppmärksamhet i branschpressen på grund av valet att avsluta med reklambyrån Le Beurau, och istället låta mediebyrån Bizkit Havas ta över biljättens reklamproduktion.

– Där var vi tidiga jämfört med andra. Vi ville ha en samarbetspartner som var med från ax till limpa, och där vi hela tiden jobbade med ungefär samma team.

Vad har varit den största utmaningen med att marknadsföra bilar?

 – Att nå genomslag. Marknadsföringsstrategierna har förändrats mycket genom åren, i takt med den enorma fragmentarisering som har skett inom mediekonsumtionen. Sen blir det lätt generiskt när man jobbar med internationellt material och ska nå ut till flera marknader – samtidigt som att bilar i sig blir mer lika varandra.

Vad är din främsta uppgift på nya jobbet?

Det är att ta hand om TCS:s marknadsföring och kommunikation i Norden, än är det lite för tidigt att gå in på några detaljer. Bland annat behöver jag träffa de olika landscheferna först.

Roland Bägén tillträder sin nya tjänst som nordisk marknads- och kommunikationschef på TCS i november. Bolaget har 9000 medarbetare i Norden, är en av världens största IT-konsulter och omsätter kring 19 miljarder dollar per år.

Vem som tar över rollen som marknadsdirektör på Hyundai är ännu inte klart.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-10-17 12.37Uppdaterad 2018-10-18 05.49

Ämnen i artikeln: