Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

"Hoppas att vi tar svenskarnas reklamtrötthet på allvar"

Publicerad: 31 December 2016, 11:00
Uppdaterad: 3 Januari 2017, 08:12

JULENKÄT. Sveriges Annonsörers Anders Ericson hoppas på att branschen slutar upp med tomma reklamklichéer så som "just nu", "passa på" eller "välkommen".


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Vilken var den största branschhändelsen 2016?

– Mediekoncernens Stampens ansökan om rekonstruktion hos Göteborgs tingsrätt i maj 2016. Det finns en stor symbolik i detta som tydligt synliggör den ytterst allvarliga kris som drabbat många av våra traditionella svenska medier efter Google och Facebook bombastiska intåg på marknaden.  

Vad är ditt nyårslöfte?

– Att ägna mer tid tillsammans med mina elgittarer och att samtidigt avsätta mer tid för studier i tyska.

Sia om din bransch: Vad händer 2017?

– Varannan krona som investeras i reklam – i en eller annan form – kommer att hamna på nätet. Det blir onekligen en milstolpe att internet utgör 50 procent av de samlade svenska reklaminvesteringarna. Min stora förhoppning är att vi som bransch tar oss i kragen och tar svenskarnas reklamtrötthet på allvar. Och därför slutar upp med tomma reklambudskap som börjar eller slutar på några av följande innehållslösa reklamklichéer: "just nu", "passa på" eller "välkommen". Att vi åter börja göra reklam som människor upplever som intressant, underhållande och relevant.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.