Hon vill stärka influencers – arrangerar första branschkonferensen

Bild 1/2

Linda Hörnfeldt, grundare av Better Bloggers.

Better Bloggers vill peppa bloggare och influencers att våga ta sin plats i det nya medielandskapet. "Det finns otroligt olika nivåer på kunskap i branschen", säger grundaren Linda Hörnfeldt.

Linda Hörnfeldt har själv bloggat i femton år, och drog 2014 igång yrkesnätverket Better Bloggers, som idag har runt nio hundra medlemmar.

Nätverket samlar bloggare och influencers, en grupp som utgör en central del i utvecklingen av dagens medielandskap. Linda Hörnfeldt menar dock att gruppen inte alltid är beredd på vad den egna rollen innebär – något som bland annat märkts i debatten kring smygreklam i bloggar.

Debatten fick extra skjuts under hösten då Linda Hörnfeldt tog initiativ till ett upprop för att öka tydligheten kring reklam i sociala medier.

Better Bloggers Conference, BBCON, som äger rum den 28 maj, arrangeras som en förlängning av Better Bloggers arbete och blir Sveriges första branschkonferens om influencer marketing med fokus på publicisterna.

– Det finns branschkonferenser för de flesta yrkesgrupper, men inte för de som faktiskt utgör medielandskapets numera mest kraftfulla kanaler. Bloggare och influcencers har inte riktigt hängt med, och det har saknats en plats där man kan samlas och lära sig kring det som faktiskt är ett yrke numera, säger Linda Hörnfeldt till Dagens Media.

Vad kommer vara i fokus?

– Det kommer ligga en hel del på hur vi skapar affären, och vad vi har för skyldigheter och rättigheter som bloggare och influencers. Kanske fokus främst kommer ligga på skyldigheter, vilket aktualiseras i smygreklamsdebatten, där vi som publicister behöver skaffa oss bättre kunskap kring vad som faktiskt gäller.

Linda Hörnfeldt upplever dock att smygreklamen har blivit allt mindre förekommande i sociala medier under det senaste halvåret, vilket visar på att både bloggarna och publiken har blivit mer medvetna.

– Jag tror att det framför allt gäller publiken, som har börjat diskutera smygreklam sinsemellan. Där gäller det för publicisterna att inte halka efter. Risken blir annars att trovärdigheten dalar, och att man på sikt tappar sin kanal och affär.

Vilken ser du som den största utmaningen för bloggare och influencers idag?

– Jag tror att många upplever det som svårt att separera sin egen person från sitt varumärke, och därmed lyckas sälja sig själv. För att möta den utmaningen tror jag att vi måste peppa varandra och skapa ett starkare community där det finns möjlighet att träffa andra som stöter på samma problem och svårigheter. Det finns otroligt olika nivåer på kunskap i branschen. Syftet med Better Bloggers Conference är just att mötas och dela med sig av kunskapen man sitter på, och att på så vis bidra till att skapa en professionell tillhörighet.

Vad har du fått för reaktioner från branschen?

– Reaktionerna har bara varit positiva. Många reagerar och undrar varför en sådan här konferens inte funnits tidigare. Men det är just därför jag drar igång det, för att jag verkligen vill skapa en bättre bransch och peppa dessa publicister att våga ta sin plats i det nya medielandskapet och undvika att bli utnyttjade. Nu ser jag fram emot att för första gången samla medlemmarna från hela landet, och se synergierna som kommer ske bland både medlemmar och företag.

Under konferensen kommer några av Sveriges ledande branschprofiler stå på scen, och berätta om hur de lyckats göra sitt onlinevarumärke till en framgångsrik affär, bland dem Clara ”Underbara Clara” Lidström. Men även aktörer som bakom kulisserna har insikt i branschen, bland andra Linda Palmgren, vd för United Influencers och Ylva Lindberg, affärsutvecklingschef på Nyheter24.

BBCON äger rum den 28 maj på Hilton i Slussen i Stockholm.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-04-25 09.48Uppdaterad 2016-04-25 10.03

Dela artikeln: