Hon startar upprop efter H&M:s bildmiss

2018-01-11 12:36  
H&M:s bildmiss fick Julia Ljungberg att starta ett upprop för att höja kunskapen om rasism. Foto: Privat och H&M

"Förändringar sker inte över en natt – men de kommer", säger Julia Ljungberg som uppmanar folk till att vara obekväma och ifrågasättande, för att förhindra felsteg i framtiden.

I kölvattnet av H&M:s bildfadäs börjar initiativ poppa upp – av olika allvarsgrad – för att hjälpa marknadsförare att undvika snedsteg i framtiden. Byrån Horseboy, har till exempel tagit fram kampanjen #BetterPrints, där man via en sajt kan slumpa fram en alternativ copy till H&M:s omdiskuterade tröja.

Konsulten och tidigare marknadschefen Julia Ljungberg, står tillsammans med Afrosvenskarnas riksförbund bakom ett annat initiativ. I en reklamgrupp på Facebook har hon startat ett upprop, som hon uttrycker det, ”med anledning av H&M:s dundertabbe”.

Julia Ljungberg skriver att misstaget hade kunnat hindrats om en enda vaken själ på huvudkontoret eller i produktionen hade sagt stopp – och hon uppmanar människor att våga vara obekväma, genom att sätta ner foten och vara ifrågasättande.

Tanken med uppropet är att uppmuntra till mångfald på arbetsplatser, samt erbjuda utbildning i form av ett seminarium lett av afrosvenskarnas riksförbunds Kitimbwa Sabuni och kommunikatören Brandon Sekitto.

Julia Ljungberg, vad har du fått för respons på ditt Facebookinlägg?

– Jag är jätteglad över de reaktioner som inlägget har fått, och över att människor åtar sig att vara obekväma och ifrågasättande. Det ger mig framtidstro. Förändringar sker inte över en natt, men de kommer. 

Vad är problemet med H&M:s bild?

– Utifrån min erfarenhet och kunskap, så är tröjan inte lämplig på ett mörkhyat barn. Det är allmänt känt att uttrycket apa används som ett rasistiskt och nedsättande ord mot mörkhyade. Det har till exempel hänt i både Sverige och andra länder att publik under fotbollsmatcher kastat bananer på mörkhyade spelare och gjorde apläten från läktarna. Apa är ett ord som används av mörka krafter för att avhumanisera mörkhyade människor, säger hon.

Trots att modekedjans bild kanske inte var illa menad, tycker Julia Ljungberg att ett företag av H&M:s storlek borde ha kunskap och verktyg för att undvika okänsliga feltramp.

– Brister och felsteg som H&M:s uppstår då homogena grupper sitter och funderar, utan att någon tänker tanken att det skulle vara något fel, säger hon.

Det krävs en större förståelse för historisk kontext, menar Julia Ljungberg. Speciellt i en tid då rasismen ökar i samhället. Tanken med föreläsningen som afrosvenskarnas riksförbund kommer att erbjuda, är just att sätta bilder som H&M:s i en historisk kontext. Julia Ljungberg kommer att lägga ut möjligheten att delta i ett kostnadsfritt seminarium, som ett event i reklamgruppen på Facebook – för de som är intresserade av att lära sig mer inom området.  

– Afrosvenskarnas riksförbund kommer att ge av sin energi utan kostnad. De tycker att det är viktigt och att det är värt det – inte minst för våra barns skull.  

Kan man inte tolka H&M:s val att publicera just en sådan bild, som antirasistisk – att de inte ska spela någon roll vilken hudfärg barnet har?  

– Tolkningen kommer fortfarande att ske, oavsett om man tycker att alla barn kan bära den där tröjan. Man måste ha en relation till vad som pågår i världen, säger Julia Ljungberg och fortsätter:  

– I takt med globaliseringen måste man ta hänsyn till globala kontexter och då krävs helt andra måttstockar än svenska. Det här har blivit en stor backlash för H&M, eftersom en stor del av deras målgrupp nu känner sig kränkt, avslutar hon.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt