Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Hög synlighet för svenska annonser

Publicerad: 30 Januari 2018, 14:07
Uppdaterad: 30 Januari 2018, 14:42

Meetrics Sverigechef Jonas Jonsborg. Foto: Pressbild

61 procent av alla digitala annonser i Sverige når användaren, enligt Meetrics, som för första gången presenterar svenska siffror.


Ämnen i artikeln:

digitaltSchibstedGroup M

Sverige är bättre än det europeiska genomsnittet när det kommer till digitala annonsers synlighet. 61 procent av alla bannerannonser är synliga och når användaren i Sverige.

Bäst i Europa är Österrike, med sina 68 procent, och sämst är Schweiz med 48 procent. Det visar Adtech-företaget Meetrics ”Viewability Benchmark-rapport”, som för första gången presenterar svenska siffror för den digitala mediemarknaden. Siffrorna utgår från mätningar online under det senaste kvartalet.

– Genom att publicera viewabilitysiffror för den svenska marknaden kan vi öka transparensen i branschen och på sikt kan vi förbättra annonsmiljön för alla inblandade parter, säger Meetrics Sverigechef Jonas Jonsborg i ett pressmedelande.

Malin Brinktell är ansvarig för digitala annonser på Schibsted, som samarbetar med Meetrics:

– För oss är det viktigt att säkerställa kvaliteten på annonsvisningar och ha god transparens mot våra annonsörer. Vi ligger högre än genomsnittet, och det är ett direkt resultat av vårt hårda arbete för högre synlighet för våra annonsörer, kommenterar hon.

 Meetrics baserar mätningarna på ”50/1”-standarden som kommer från IAB och the Media Rating Council (MRC). Den utgår från att minst 50 procent av annonsytan måste vara i den synliga delen av webbläsaren under minst en sekund. För videoannonser är den rekommenderade standarden ”50/2”, vilket betyder att videon måste vara synlig i minst två sekunder på minst 50 procent av ytan.

– Vi jobbar dagligen med att höja standarden för annonsörer och publicister och att Meetrics nu släpper sin Viewability Benchmark Report gör att vi tillsammans kan verka för en mer transparent och kvalitativ marknad, kommenterar Kenny Spångberg, som är cdo på mediebyrån Group M.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

digitaltSchibstedGroup M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev