Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

"Hellre moraliska budskap än tits, ass och snygga människor"

Publicerad: 8 Juni 2017, 05:00
Uppdaterad: 7 Juni 2017, 14:37

Jens Lapidus. Foto:Martin Stenmark

Jens Lapidus – som gör sommarkampanj med telecombolaget Tre – tycker till om reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

TreÅhléns

När telekombolaget Tre lanserar sin sommarkampanj är det i samarbete med författaren Jens Lapidus, som för Tre:s räkning gjort en spin-off i novellform på sin färskaste roman "Top Dogg".  

Löpande under sommaren kommer novellen att släppas i avsnitt på Tre:s sajt – fria att laddas ner eller streamas.  

Jens Lapidus, hur kommer det sig att du gör det här? 

– Jag tyckte att det var ett kul upplägg och en rolig idé. För en gångs skull så rörde uppdraget det som jag faktiskt håller på med. Jag får ganska många förfrågningar, ofta handlar de om att jag bara ska stå och vara med på olika sätt. Jag har skrivit novellen helt fritt, utan några som helst direktiv från Tre – vilket var ett krav från mig. Jag är ingen "pen for hire". 

Han fortsätter: 

– Jag släppte min senaste bok den första juni, novellen är knuten till den så detta passade tidsmässigt jättebra. Hade de frågat mig sex månader tidigare så hade jag kanske sagt nej.  

Vad bjuds man på som lyssnare om man streamar din novell "Handen" i sommar? 

– Man får mikrostunder av spänning och god berättelse – från det universum som jag skriver om. Om man gillar berättelser ska man lyssna.   

Du har ju tidigare bland annat samarbetat med Åhléns. Hur får man dig runt fingret som annonsör om man vill ha med dig i sin kommunikation? 

– Jag måste gå igång på budskapet. Eller det ska vara en ny och rolig idé som anknyter till mig och det som jag håller på med. Som i det här fallet, där jag fick skriva om vad jag ville. Det är ju väldigt angenämt. Det sammanfaller med min bok och jag får betalt.  

I fallet med Åhléns så rörde det sig om ett moraliskt och etiskt budskap som jag backade upp, säger han och lägger till: 

– Man kan tycka att kommersiella aktörer tävlar om vem som är bäst på att leverera moraliska budskap, men hellre det än ett ständigt flöde av "tits, ass och snygga människor". 

Jens Lapidus var en av de som frontade varuhuset Åhléns höstkampanj "Bryt klädmaktsordningen" vars syfte var att inspirera människor att klä sig som de själva vill, fritt från begränsande könsnormer. Läs mer om det här.  

– Det är elva år sedan "Snabba cash" kom ut och jag har gjort sammanlagt tre kommersiella samarbeten sedan dess. Vi är vana vid att se idrottsstjärnor, artister och skådespelare i reklam – det förväntas nästan av dem att de ska göra det. Författarna däremot är inte lika synliga. 

Han fortsätter:

– Jag vill slå ett slag för författarna, för reklammakare och företag att samarbeta med. De arbetar ju redan med berättande.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TreÅhléns

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.