Hedvig Hagwall Bruckner: "En domstol kan aldrig vara så sträng som en självreglering"

2018-07-02 14:35  
Paneldebatt i Dagens Medias tält, om de statliga reklamutredningarna. Från vänster: Amanda Törner, reporter Dagens Media, Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King, Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, Lotta Onajin, vd på Edelman Deportivo, Per Hultengård, chefsjurist på TU och Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman. Foto: Janne Naess

ALMEDALEN 2018. Finansmarknads- och konsumentministern Per Bolund menar att det är dags att lagstifta mot sexistisk reklam, något som han framförde på Dagens Medias scen idag. Lotta Onajin på Edelman Deportivo och Hedvig Hagwall Bruckner på King är dock starkt kritiska till en lagstiftning.

Under måndagsmorgonen var finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund inbjuden till Dagens Medias tält i Almedalen för att prata om utredningen ”Ett reklamlandskap i förändring” samt hur nära en eventuell lagstiftning om sexistisk reklam man faktiskt är.

Frågan om lagstiftning om sexistisk reklam är en het fråga i branschen där frågan om självreglering och yttrandefriheten ställs på sin spets. Per Bolund framförde att Miljöpartiets hållning är att man inte är främmande för att lagstifta mot sexistisk reklam, något som reklambranschen i stort är starkt kritisk till.

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på reklambyrån King, är främst kritisk till en lagstiftning mot sexistisk reklam då hon menar att ribban för vad som kommer fällas och anses vara sexistiskt eller inte riskerar att vara betydligt lägre än ribban som en självreglering kan sätta.

– Lagstiftning är ett trubbigt verktyg. En domstol kan aldrig vara så sträng som en självreglering kan vara. Praxisprincipen är att hellre fria än fälla, om vi har en lägre ribba i domstol så kan inte det självreglerande organet gå längre än rättspraxis utan då kommer vi istället behöva backa, säger hon till Dagens Media.

Lotta Onajin, vd på Edelman Deportivo är även hon kritisk till en lagstiftning och framhäver att gråzonen är stor när det kommer till vad som egentligen är sexistiskt eller inte. Där gäller det att annonsörerna istället plockar hem frågan och tar ansvar.

– Annonsörerna måste ställa sig frågor som: vad är det jag vill säga, varför kommunicerar jag det här, vad är det jag säger som jag inte har tänkt på för att jag alltid har gjort det?, säger Lotta Onajin och fortsätter:

– Där handlar det om utbildning, insikt och ett djupare arbete internt och med sina partners för att kommunicera rätt bild av det samhälle vi lever i.

I och med sociala mediers framfart så har konsumenter idag en helt annan makt till att kunna påverka företag på riktigt, menar Hedvig Hagwall Bruckner.

– Man måste lita på marknaden. Makten är helt och hållet hos konsumenterna idag. Den typen av drev som kan uppstå är helt förödande för företag om man har trampat fel. Den snytingen som det innebär för ett företag kan inte en lagstiftning ens komma i närheten av.

Under intervjun på scen gav Per Bolund återkommande exempel på sexistisk reklam som de ”porrbilar” som åker runt i Stockholms stad och som gör reklam för diverse strippklubbar, att den typen av reklam ska stoppas just genom lagstiftning.

Men både Lotta Onajin och Hedwig Hagwall Bruckner är kritiska till att Per Bolund lyfter just den typen av exempel, då problematiken om sexistisk reklam i allra flesta fall handlar om en gråzon kring vad som är sexistiskt eller inte.

Per Bolund öppnade också upp för hårdare lagstiftning kring marknadsföring av vissa tjänster eller produkter, såsom strippklubbar, på samma sätt som det redan diag finns hårdare regler kring alkoholreklam eller spelmarknadsföring.

– Där kan jag se att det finns en rimlighet i att vissa typer av produkter har en särlagstiftning. Jag tycker att det är helt okej att man inte får sälja alkohol eller cigaretter hur som helst och på samma vis så kan jag tycka att man inte ska få sälja porr eller striptease hur som helst, säger Hedvig Hagwall Bruckner och fortsätter:

– Så länge en produkt är laglig och får säljas måste vi acceptera att det får ske någon form av marknadsföring mot den målgruppen, men man kan kräva ett större ansvarstagande kring produkter där man kan visa att det är skadligt för vissa.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt