Marknadsföring
Här snyltar företaget på Vasaloppets slogan
Publicerad: 27 september 2017, 07:36
Uppdaterad: 27 september 2017, 07:36
Armbandsuret är döpt efter Vasaloppets slogan "I fäders spår – för framtids segrar".
The Bradford exchange åker snålskjuts på Vasaloppets kända slogan "I fäders spår – i framtidens segrar".
I en helsideannons i facktidningen Dagens Arbete gör The Bradford exchange reklam för en klocka med reklamtexten som tydligt tar avstamp i Vasaloppets historia och kända slogan "I fäders spår – i framtidens segrar".
"Känn historiens stämningsfyllda vingslag varje gång du kollar tiden!", lyder en mening från reklamtexten.
– Det är ett varumärkesintrång, de snyltar på vårt varumärke. Både Vasaloppet och vår slogan är varumärkesregistrerade, säger Vasaloppets marknadschef Jon Svensson till Dagens Media och fortsätter:
– Det är ett tydligt övertramp. Vi har hört av oss till företaget och gett dem tio dagar att svara.
Vad gör ni om de inte drar tillbaka klockan och annonserna?
– Då strider de mot lagen och då kommer vi gå vidare med saken.
Det här är dock inte första gången som företag drar nytta av Vasaloppets inarbetade varumärke. I takt med att antalet kommunikationskanaler har ökat har det dessutom blivit svårare för Vasaloppet att hålla koll på den typen av övertramp.
Hur reagerar du på att företag drar nytta av ert varumärke på det här viset?
– Jag blir besviken över hur man i kommersiellt syfte försöker snylta på Vasaloppets varumärke. Jag blir även förvånad över okunskapen och att etiken och moralen inte är högre.
Dagens Media har sökt sajtens ansvariga för en kommentar.