Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Här driver Jeep med "Min helg"

Publicerad: 2 oktober 2017, 08:54
Uppdaterad: 2 oktober 2017, 12:23

Saatchi & Saatchi ligger bakom Jeeps senaste annons i DN.

I en helsidesannons i DN rider reklambyrån Saatchi & Saatchi på det omdiskuterade Perfect Guide-formatet.


"Min Helg" är ett stående inslag i SvD:s helgbilaga Perfect Guide. I varje nummer berättar en känd profil om sin helg i dagboksform.

Genom åren har formatet rönt en hel del uppmärksamhet. Många har gjort sig lustiga över kändisarnas helgvanor. Författaren Mikaela Bley är en av dem som hånats för sina typiska helgaktiviteter.

I lördagens DN hade Jeep tagit fasta på formatet i en annons för bilmärket över en helsida.

I annonsen berättar varumärkeskonsulten Walter Månzon under rubriken "Min Helg" hur han "laddar för fredagsmys, tar uppfriskande morgondopp och opererar sig själv med en bågsåg".

Erik Wingfors är copywriter och tillsammans med art directorn Alexander Rehnby upphovsman till annonsen. På frågan om den ska ses som en blinkning till SvD:s Perfect Guide svarar han:

– Det är det absolut. I grunden gick uppdraget ut på att göra en helsida till DN:s helgbilaga. Som mångårig prenumerant har jag otrolig respekt för att människor betalar dyrt för att få tidningen på lördagsmorgonen. Vi kände ett ansvar för att leverera något med ett underhållningsvärde, säger han till Dagens Media.

Mot bakgrunden att de flesta nya bilar som säljs är tjänstebilar, samt Jeep:s historiska profil som kanske inte i första hand förknippas med resor till och från jobbet, tyckte Erik Wingfors att det var kul att sätta bilen i en helgkontext.

– Jag har själv läst och roats åt intervjuerna i Perfect Guide och de perfekta liv som målas upp. Jag tyckte det var roligt att använda samma tonalitet, men se vad som hände om man lyfte ut en person ur det inrutade livet i Stockholm, och ta ut någon i skogen och i en slags överlevnadsvärld istället.

– Vi hade kul när vi gjorde annonsen. Den driver ju med oss män som bor och jobbar i storstaden, och som många gånger är rätt patetiska. Men i grunden bygger den på Jeeps mångsidighet som bilmärke. Du kan välja att antingen stanna kvar i ekorrhjulet, eller ta dig ut och bejaka dina intressen. Det är en bil du kan ta dig vart du vill med.

Jeep är en ganska ny kund för er. Hur är de att jobba med?

– Jeep är roligt för det är ett varumärke som berör. Det är en ynnest att få jobba med varumärken som människor redan från början antingen älskar eller hatar. Det är alltid mer spännande. Vi har haft en fantastisk möjlighet att få göra den här typen av annonser. Jesper Albansson på Jeep är briljant. Han förstår att vi svenskar är ganska kräsna när det gäller reklam, vi är bortskämda med bra reklam som roar. I utlandet är det lättare bara kan kasta upp budskap i ansiktet på folk.

– Volvo och Saab har gjort fantastiska reklamkampanjer i Sverige. De har satt standarden. Men gänget på Jeep här i Sverige har förstått att man då och då behöver göra något som tilltalar den svenska marknaden i form av humor och glimten i ögat.

Perfect Guide:s redaktör Hugo Rehnberg tycker kampanjen är "jättekul".

– Vi blev mycket smickrade. De hade verkligen lyckats hitta tonen som uppstår när Min helg-intervjun blir som mest uppskruvad. Det är skickligt. Sedan tycker jag det var modigt av Jeep att våga testa ett sånt annorlunda grepp, säger han till Dagens Media.

Nedan kan du se annonsen i sin helhet.

Byrå: Saatchi & Saatchi.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.