Här är vinnarna i Young Lions Sverige

2018-05-03 20:00  

Claudia Cavalli på TBWA Stockholm och August Laustsen på Round & Round är två av de som representerar Sverige under Young Lions.

Tävlingen Young Lions Sverige är avgjord och kreatörerna som får representera Sverige under Cannes Young Lions är klara. Totalt är det tre olika kreatörspar som får åka till världens största reklamtävling och tävla mot andra länder i kategorierna Design, Digitalt och PR.

Alla vinnare:

DESIGN:
Lukas Klepke, Bombayworks & Andreas Johansson, Tills.
Bidragsnamn: Medveten konsumtion – ny grafisk identitet 2018

Bidragsbeskrivning:
Medveten Konsumtion är en organisation som verkar för en hållbar framtid. De främsta verktygen i deras tonalitet är inspiration, motivation och auktion. I den uppdaterade grafiska identiteten gör vi ett avstamp i dessa tre uttryck och bygger en helhet som tar fasta på glädje, kreativitet och rörelse. Ett språk som kan talas både på en föreläsning, en second hand-marknad eller i en tweet.
https://awards.penetrace.com/upload/566970/files/3149e1d2-09bb-4cf2-9ca8-b0025d0ee44e.pdf

Motivering:
En smart och stark identitet som uppcyklar den klassiska återvinningssymbolen till en högst egen och personlig logotyp. Logotypen, kombinerad med en tydlig verktygslåda av typsnitt och färger skapar en hållbar identitet som kommer att växa sig starkare med varje ny enhet som produceras. Juryn hoppas nu inte bara få se Medveten Konsumtion ta denna identitet till sig, utan även låta logotypen utvecklas till en helt egen hållbarhetsmärkning.

DIGITALT:
Claudia Cavalli, TBWA Stockholm & August Laustsen, Round & Round
Bidragsnamn: A Second Thought 
Bidragsbeskrivning:
Vi vill tillsammans med Medveten Konsumtion uppmuntra alla som shoppar online att köpa mer begagnat, utan att behöva anstränga sig. Därför skapar vi koden A Second Thought.Den fungerar som följande: När en produkt adderas till varukorgen i valfri webbshop så känner koden av ifall samma produkt finns begagnad på Blocket eller Tradera, och leder dig direkt till det begagnade alternativet. 

Koden installeras enkelt med ett klick i webbläsaren.
https://awards.penetrace.com/upload/566950/files/af1e5a91-0634-4f1d-adb9-323285269ea3.pdf

Motivering:

Att konsumera medvetet kräver eftertanke, kunskap och efterforskning. Något som vi alla förstås vill göra, men som vi allt för sällan mäktar med. Men en tjänst som utan pekfingrar och skuldbeläggande serverar dig ett hållbart val, som inte är ett miljövänligt alternativ, utan precis det du ville ha. Visst låter det för bra för att vara sant? Det tyckte vi också, men ingenting är tydligen omöjligt längre – det här är en tjänst som tänker efter åt dig.

PR: 

Felix Jörneman & Felix Gerlam, Produktionsbolaget
Bidragsnamn: Arvsklappen 
Bidragsbeskrivning:
Den första motfrågan vi ställde oss själva i förhållande till briefen var. Vilka firar vi jul för? Barn som älskar att få julklappar & äldre som älskar att få ha hela familjen samlad. Om vi då tar bort julklappen helt kommer deras intresse för jul minska. Därför valde vi att inte prata om den miljöförstöring som överkonsumtion leder till. Utan istället rikta fokus mot något som den nyproducerade julklappen kan bytas ut mot. Vi har båda gott märkliga julklappar av våra äldre. Plagg i konstig färg och storlek, underliga souvenirer från utlandet och hygienprodukter som tandborste och dubbeldusch. Vi började tänka på vad de har för fina saker vi hade velat ha istället, som det aldrig använder. Felix som skriver detta ville ha en leopard i porslin som är dryga metern hög och Felix som inte skriver hade ögonen för en klocka. Men det kändes på förhand som en förbjuden tanke att det blev förknippat med skulle död. Men när vi insåg att vi kunde koppla ifrån döden i ekvationen föddes idéen till #arvsklappen
http://reklamvarlden.se/Young%20Lions%202018/Arvsklappen%20low%201.pdf

Motivering:

En idé som inte bara ska mynna ut i köpt annonsering utan faktiskt måste förtjäna människors tid och engagemang mår bra av ett stort ”tänk om”. Smaka på det här: tänk om vi kunde skapa en helt ny, miljövänlig julklappskategori genom att ärva varandras saker när vi fortfarande är i livet? Det här bidraget hade oss redan vid ”hej”. Och juryn har redan börjat lista sina släktingars klenoder inför kommande jul.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt