Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Här är världens starkaste varumärken

Publicerad: 15 Augusti 2018, 04:15
Uppdaterad: 15 Augusti 2018, 05:29

Ikea kvalar in på listan över världens topp-tio starkaste varumärken. Foto: Montage/Wikimedia Commons

Yougov har listat de varumärken som rankas högst på både den globala och den lokala marknaden.


Ämnen i artikeln:

YougovGoogle

Yougov Brandindex presenterar årligen en rankning på hur olika stora varumärken står sig jämfört med varandra. Årets rankning visar att teknikföretagen är de stora vinnarna när varumärkens övergripande position mäts.

Rankningen är baserad på över sex miljoner intervjuer med människor världen över genomförda mellan 1 juli 2017 och 30 juni 2018. Brandindex väger in sex olika parametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

I år, precis som föregående år, är det Google som toppar listan över det varumärke med starkast helhetsintryck. Tvåa kommer systerbolaget Youtube och på tredje plats Samsung. På sjunde plats återfinns det svenska varumärket Ikea som är ny på topp-tio-listan.

Källa: Yougov Brandindex

Två andra aktörer som är nya på listan för i år är Uniqlo och Lego.

Yougov har även tagit fram en liknande lista över de starkaste varumärkena i Sverige. Där är det Ikea, Ica och Volvo som toppar.

Källa: Yougov

Utmärkande är att den svenska listan toppas av flera klassiska varumärken inom hushåll och konsumtion så som Yes, Wasabröd, Västerbottensost, Systembolaget och Apoteket.

Förra året hamnade Google på en sjätteplats, men den här gången finns varumärket inte ens med på listan. Istället har varumärket Swish klättrat in på en fjärdeplats.

Yougov har också tagit reda på vilka varumärken i Sverige som har ökat mest i varumärkesstyrka sedan förra året. Det varumärke som har lyckats förbättra sin position mest under perioden 1 juli 2017 till 30 juni 2018 är Swedbank, följt av Arla och Lidl.

Källa: Yougov

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

YougovGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.