Här är valårets bästa branschnyheter

2018-09-07 14:35  
Alice Bah Kuhnke. Foto: Janne Naess

VAL 2018. Nyfiken på hur valrörelsen har påverkat medie- och kommunikationsbranschen? Här kan du läsa Dagens Medias samlade bevakning av valåret 2018.

På söndag går Sverige till valurnorna och valåret 2018 når därmed sitt slut. Här nedan har vi samlat Dagens Medias bevakning av valrörelsen ur medie- och kommunikationsperspektiv.

I februari gjorde Dagens Media en kartläggning av hur de politiska partierna laddade inför valåret 2018, med både byråsamarbeten, marknadsföringbudget och annonskanaler. Läs samtliga fyra delar här:

"Socialdemokraterna satsar 70 miljoner på att vinna valet"

"Här är byråerna som ska hjälpa Alliansen att vinna valet"

"Så många miljoner lägger Sverigedemokraterna på reklam under valåret"

"Så ska Fi ta sig till riksdagen"

I februari träffade Dagens Media amerikanska valstrategen Alan Rosenblatt under Norrbotten Media Week, som berättade om sociala medier som kampanjplattform för politiker.

"Folk måste ta sig tid att verifiera fakta"

Moderaterna i Göteborg använde sig i en kampanjfilm av kanadensiska filmsekvenser på brinnande bilar, för att skildra ett Göteborg som partiet menar ”slits isär” och förändrats till det sämre de senaste decennierna. Filmen fick stor uppmärksamhet, och Dagens Media intervjuade kommunikationschefen Hampus Knutsson om kritiken.

"Kritiken mot Moderateras valfilm växer"

"Moderaternas kommunikationschef försvarar Göteborgsfilmen"

"(M)-politikerna till motattack"

Hur problematiskt är det för en reklambyrå att ta uppdraget att hjälpa ett politiskt parti att vinna ett val? Åsikterna går isär bland Sveriges största byråer. Dagens Media pratade med fem av dem.

"Därför tackar byråerna nej till politiska partier"

I slutet av februari kunde Dagens Media berätta att Facebook samarbetar med svenska myndigheter inför valet, för att förhindra att desinformation sprids på plattformen.

"Facebook samarbetar med svenska myndigheter inför valet"

Dagens Media rapporterade om hur experterna tvivlar på den politiska reklamens effekt.

"Experternas dom över partiernas reklam: 'Höj nivån'"

I en artikelserie i fem delar undersökte Dagens Media influencers betydelse i valrörelsen.

"Så tar de politiska partierna hjälp av influencers"

"Nätverken: 'Influencers kommer spela stor roll i politiken'"

"Så fick Margaux Dietz partiledarna till Youtube-studion"

"Michaela Forni: 'Därför vågar många influencers inte skriva om politik'"

"Linda Hörnfeldt: 'Influencers pratar mest om källkritik inför valet'"

I en undersökning avlyssnade Signal Signal de största svenska Youtubekanalerna under sex månader – exklusive nyhetsmedia och partiernas egna kanaler – för att ta reda på vad som sägs om partiledarna. Dagens Media rapporterade om resultatet.

"Här är partiledarna det pratas mest om på Youtube"

Dagens Media tog reda på vad partierna tycker i mediepolitiken. Resultatet kan du läsa här nedan. (Premium)

"Så tycker partierna i mediepolitiken"

Väljarna översköljs av olika opinionsmätningar inför valet – men informationen är inte alltid till godo för partierna. Dagens Media tog reda på varför.

"Opinionsmätningar ger risk för 'band wagon'-effekt"

Politiker som är aktiva på sociala medier har stora möjligheter att bygga sina personliga varumärken och förtroende hos väljarna – och mycket tyder på att det är i de sociala kanlerna valet kommer att avgöras. I Dagens Medias Almedalennummer bjöds det på en stor special om politikerna som har fattat grejen. (Premium)

"Politikerna som briljerar på sociala medier"

"Alice Bah Kuhnke: 'Jag är personlig – aldrig privat'"

"Annie Lööf tar över dialogen"

Dagens Media träffade även Ahmed Abdirahman – hjärnan bakom Järvaveckan som har utnämnts till superkommunikatör. (Premium)

"Sveriges framtid står på spel"

Under Almedalsveckan hade Dagens Media ett fullspäckat program och besöktes bland annat av konsumentminister Per Bolund, influencern Margaux Dietz och organisationen Rättviseförmedlingen.

"Konsumentminister Per Bolund: 'Dags att lagstifta mot sexistisk reklam'"

"Vigor Sörman: 'Nyckeln är att enas kring en sakfråga'"

"Clara Löfvenhamn: 'Förstagångsväljarna ligger i fokus'"

"Rapport: Så representativ är svensk nyhetsbevakning"

"Så vill Prime återupprätta förtroendet för politiken"

"Sossarna är de största kaffevaskarna"

"Hedvig Hagwall Bruckner: En domstol kan aldrig vara så sträng som en självreglering"

"Roligt att se att man kan kombinera så olika varumärken"

"FI om kritiken mot DJ-battle"

"Partierna som det snackades mest om i Almedalen"

"'Mångfaldsparaden' trendar i sociala medier"

Dagens Media rapporterar om hur högerpopulistiska Facebooksidor ökar, samtidigt som utländska medier nappar på bilden av ett Sverige i förfall.

"Högerpopulismen vinner mark inför valet"

Dagens Media pratade med Vänsterpartiets kommunikationschef Marie Antman, som är övertygad om att det är partiets aktivitet på Instagram som ligger bakom de starka opinionssiffrorna inför valet.

"Instagram får Vänsterpartiet att flyga"

Politiska högertwittrare når mångfalt större engagemang än vänstertwittrare. I en unik analys av flera hundra tusen Twitter-inlägg kartlägger Dagens Media tillsammans med J++ politiska influencers och dolda makthavare – här är del ett. (Premium)

"Så tar den populistiska högern över Twitter"

Digitaliseringen, hotet mot journalister och digitalmomsen listas som de viktigaste valfrågorna när Dagens Media ställde frågan till sex tongivande branschföreträdare.

"De hetaste valfrågorna – så tycker branschen"

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt