Här är valårets bästa branschnyheter

VAL 2018. Nyfiken på hur valrörelsen har påverkat medie- och kommunikationsbranschen? Här kan du läsa Dagens Medias samlade bevakning av valåret 2018.

På söndag går Sverige till valurnorna och valåret 2018 når därmed sitt slut. Här nedan har vi samlat Dagens Medias bevakning av valrörelsen ur medie- och kommunikationsperspektiv.

I februari gjorde Dagens Media en kartläggning av hur de politiska partierna laddade inför valåret 2018, med både byråsamarbeten, marknadsföringbudget och annonskanaler. Läs samtliga fyra delar här:

I februari träffade Dagens Media amerikanska valstrategen Alan Rosenblatt under Norrbotten Media Week, som berättade om sociala medier som kampanjplattform för politiker.

Moderaterna i Göteborg använde sig i en kampanjfilm av kanadensiska filmsekvenser på brinnande bilar, för att skildra ett Göteborg som partiet menar ”slits isär” och förändrats till det sämre de senaste decennierna. Filmen fick stor uppmärksamhet, och Dagens Media intervjuade kommunikationschefen Hampus Knutsson om kritiken.

Hur problematiskt är det för en reklambyrå att ta uppdraget att hjälpa ett politiskt parti att vinna ett val? Åsikterna går isär bland Sveriges största byråer. Dagens Media pratade med fem av dem.

I slutet av februari kunde Dagens Media berätta att Facebook samarbetar med svenska myndigheter inför valet, för att förhindra att desinformation sprids på plattformen.

Dagens Media rapporterade om hur experterna tvivlar på den politiska reklamens effekt.

I en artikelserie i fem delar undersökte Dagens Media influencers betydelse i valrörelsen.

I en undersökning avlyssnade Signal Signal de största svenska Youtubekanalerna under sex månader – exklusive nyhetsmedia och partiernas egna kanaler – för att ta reda på vad som sägs om partiledarna. Dagens Media rapporterade om resultatet.

Dagens Media tog reda på vad partierna tycker i mediepolitiken. Resultatet kan du läsa här nedan. (Premium)

Väljarna översköljs av olika opinionsmätningar inför valet – men informationen är inte alltid till godo för partierna. Dagens Media tog reda på varför.

Politiker som är aktiva på sociala medier har stora möjligheter att bygga sina personliga varumärken och förtroende hos väljarna – och mycket tyder på att det är i de sociala kanlerna valet kommer att avgöras. I Dagens Medias Almedalennummer bjöds det på en stor special om politikerna som har fattat grejen. ( Premium)

Dagens Media träffade även Ahmed Abdirahman – hjärnan bakom Järvaveckan som har utnämnts till superkommunikatör. (Premium)

Under Almedalsveckan hade Dagens Media ett fullspäckat program och besöktes bland annat av konsumentminister Per Bolund, influencern Margaux Dietz och organisationen Rättviseförmedlingen.

Dagens Media rapporterar om hur högerpopulistiska Facebooksidor ökar, samtidigt som utländska medier nappar på bilden av ett Sverige i förfall.

Dagens Media pratade med Vänsterpartiets kommunikationschef Marie Antman, som är övertygad om att det är partiets aktivitet på Instagram som ligger bakom de starka opinionssiffrorna inför valet.

Politiska högertwittrare når mångfalt större engagemang än vänstertwittrare. I en unik analys av flera hundra tusen Twitter-inlägg kartlägger Dagens Media tillsammans med J++ politiska influencers och dolda makthavare – här är del ett. (Premium)

Digitaliseringen, hotet mot journalister och digitalmomsen listas som de viktigaste valfrågorna när Dagens Media ställde frågan till sex tongivande branschföreträdare.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-07 12.35Uppdaterad 2018-09-07 13.36