Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Här är Sveriges mest jämställda byrå

Publicerad: 25 November 2016, 12:42
Uppdaterad: 25 November 2016, 13:27

För andra året i rad tar Åkestam Holst hem priset som Sveriges mest jämställda byrå i Guldvågen.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstLe BureauÅhléns

Igår kväll torsdag 24 november gick Guldvågengalan av stapeln, som hyllar de främsta i kommunikationsbranschen inom jämställdhet och mångfald.

Guldvågen delade under kvällen ut de tre priserna Årets Kampanj, Årets Inspiratör och Årets Byrå.

Årets Byrå, som går till den byrå i Sverige som är bäst på att ta tillvara, lyfta och belöna de anställdas kompetens oavsett kön, gick till Åkestam Holst som nu andra året i rad kan kalla sig för Sveriges mest jämställda byrå.

– När vi ställde upp i Guldvågen förra året hade vi som mål att någon gång vinna. Nu kom målet snabbt, och blev istället startskottet för ett så mycket större arbete, säger Sara Clewemar från Åkestam Holst i ett pressmeddelande.

Det här året prisar Guldvågen även en kampanj, som för att vinna ska vara progressiv och utmana och motverka invanda fördomar, obalans mellan könen och diskriminerande stereotyper.

I år vann Le Bureau med sin kampanj "Förändra bilden" för TT Nyhetsbyrån.

– Arbetet med att utmana normer i samhället är viktigt för oss på TT Nyhetsbyrån. Jag är imponerad av Le Bureaus förmåga att omsätta detta i en stark kampanj. Att få reklambranschens viktigaste pris är enormt hedrande, säger Sara Perers, marknadschef på TT Nyhetsbyrån.

Priset Årets Inspiratör går till en person som "tydligt visar branschen vägen och strävar efter en klar förbättring när det kommer till jämställdhet och mångfald. Personen ska ha en tydlig anknytning till kommunikationsbranschen och gjort en insats som påverkat och influerat fler att göra bättre".

Under gårkvällens prisutdelning blev det Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns, som vann årets titel.

– Det känns så ofantligt stort att vinna ett pris som faktiskt betyder någonting, i en tävling som faktiskt betyder någonting, kommenterar Lina Söderqvist i pressmeddelandet.

Alla vinnare i Guldvågen:

Årets byrå: Åkestam Holst

Motivering:  "Att bygga en jämställd, inkluderande byrå är ingen quick fix. Jobbet är inte färdigt och klart med enbart en skriven jämställdhetsplan eller ett symboliskt tillsättande i ledningsgrupper och team. Det är ett arbete som kräver ständig uppmärksamhet och utveckling. Strukturer och normer är ofta hårt befästa och rubbas inte över en natt. Därför är det helt logiskt att den byrå som medvetet arbetat med att lägga grunden och möjliggöra förändring och som fortsatt och oförtrutet fortsätter det viktiga arbetet även i år är vinnare av Årets Byrå".

2 plats: Cohn & Wolfe

3 plats: Prime

4 plats: Garbergs Stockholm

5 plats: Futurniture

Årets kampanj: Le Bureau kampanj "Förändra bilden" för TT Nyhetsbyrån.

Motivering: "Årets kampanj hjälper oss att se bortom det förväntade och utmanar våra invanda mönster. Genom ett konkret verktyg mot diskriminerande stereotyper och fördomar och för förändring bjuder kampanjen in alla till att vara med i arbetet och ta ansvar för en mer jämlik värld. Att förändra bilden av vem som kan göra vad är ett viktigt steg i rätt riktning för att påverka världen till det bättre".

Årets inspiratör: Lina Söderqvist, Marknadschef på Åhléns.

Motivering: Med inspirerande och ibland djärva budskap som ifrågasätter våra invanda föreställningar om ålder, könsmakt, religion och etnicitet har hon inte bara lyckats få fler målgrupper att känna sig inkluderade och lyssnade på, utan också öppnat upp för en diskussion kring frågor som ibland har varit så känsliga att många hellre undvikit dem. När man öppet tar ställning och vågar utmana följer andra gärna med.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.