Här är Sveriges mest effektiva reklam

2017-11-14 23:00  

Ikea blev mest prisade annonsör när 100-wattaren ikväll utsåg Sveriges mest effektiva reklam.

Under tisdagskvällen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser på Stockholms stadshus när 100-wattaren avgjordes för 27:e gången i ordningen.

Mest prisade annonsören blev Ikea, medan byrån med mest watt blev Åkestam Holst. Därefter kommer Abby Priest och Forsman & Bodenfors.

100-wattaren arrangeras av intresseföreningen Sveriges Annonsörer och belönar "kommunikation som fungerar", det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt.

Galan leddes av Renée Nyberg och David Hellenius.

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2017:

Internationellt:                                                                                 

100W: The Original Brushes of Edvard Munch/Adobe/Abby Priest

75W: Sweden on Airbnb/Visit Sweden/Forsman & Bodenfors

50W: The Amsterdam Sneaker/KLM/Pool            

 

Ideellt Singel:
100W: Bakom fasaden/Kvinnojouren Ellinor/Markus               

75W: The Humanium Metal Initiative/IM/Great Works/Åkestam Holst         

50W: Free The Speech/Utrikesdepartementet/King

 

Ideellt Kampanj:
100W: BRISBOT/Bris/Garbergs

75W: Foundation 500/H&M Foundation/Volontaire

50W: Vem ser?/ Göteborgs Stadsmission/ Dear Friends

 

Konsument Singel:      

100W: AEG Fashion Wash/Electrolux/Pool

75W: IKEA Retail Therapy/IKEA/Åkestam Holst NoA

50W: Fotbollstuben/Intersport Sverige/Welcom/Splay


Företag:                                                

100W: The Original Brushes of Edvard Munch/Adobe/Abby Priest

75W: Världens första riktiga kabeltröja/Nexans/Mecka

50W: Göteborgstryckeriet/Göteborgstryckeriet/Happy Forsman & Bodenfors

 

Årets Nytänk:                                                            

100W: Playing with fire/Trygg-Hansa/Prime

75W: IKEA Retail Therapy/IKEA/Åkestam Holst NoA

50W: Åland Index/Östersjöprojektet/Ålandsbanken/RBK

 

Konsument Kampanj: 
100W: Där livet händer/IKEA/Åkestam Holst NoA

75W: Åland Index/Östersjöprojektet/Ålandsbanken/RBK

50W: "5 i…" med Knorr Snack Pot/Unilever/Mindshare/ Nyheter24-Gruppen/ Splay Networks

 

Konsument Strategisk design:      
100W: Mjau varumärkesutveckling/Doggy AB/Scandinavian Design Group Stockholm

75 W: Nick´s - Ett svenskt uppror mot sockerindustrin/Nick´s/Bold (NoA)

50W: Din egen lilla jordkällare. Och mer./Svegro/ÖPPET

 

Långsiktigt:                                                                

100W: Apoteket "Apoteket"/Apoteket/Forsman & Bodenfors

75W: The backbone of the Internet - Hur Telia Carrier blev världsledande inom infrastruktur för internet/Telia Carrier/Hilanders

50W: ATG - Ingen dröm är för stor/ATG/Åkestam Holst NoA

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt