Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Här är Sveriges grönaste varumärken

Änglamark koras till vinnare när konsumenterna själva får välja - men SJ vinner när man räknar deras poäng.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 26 April 2017, 05:30
Uppdaterad: 25 April 2017, 15:54

Ämnen i artikeln:

CoopSJ

Änglamark och SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärken.

Varumärkesföretaget Differ utser för åttonde året på rad landets grönaste varumärken. Drygt 1000 personer i åldrarna 17-74 har svarat på frågor kring miljö och hållbarhet samt givit sin syn på varumärken i olika branscher.

Den första vinnaren är det varumärke som får flest röster när respondenterna själva får ange vilket som är Sveriges grönaste varumärke. Änglamark vinner liksom tidigare år denna kategori med råge.

Änglamark har en särställning hos svenska konsumenter vad gäller miljöprofil, hävdar Differ, och försprånget gentemot andra fortsätter att växa. Modermärket Coop hamnar på andra plats i  kategorin medan bronsplatsen går till Grumme.

Av de 86 varumärken som undersökningens respondenter utvärderade, fick SJ den högsta genomsnittspoängen för upplevd miljövänlighet. Därmed blir det sjätte gången i rad som tågjätten kniper segern. Förra året delade SJ och Coop på förstaplatsen.

Varumärkena är hämtade ur branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek.

 

2016 års topplista när konsumenterna får välja fritt:

1. Änglamark

2. Coop

3. Grumme

4. Arla

5. Ica

 

2016 års topplista utifrån genomsnittspoäng:

1. SJ

2. Ica

3. Coop

4. Apoteket

5. Apotek Hjärtat

 

Ämnen i artikeln:

CoopSJ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.