Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Här är reklamfilmerna för årets Super Bowl

Publicerad: 2 Februari 2018, 14:54
Uppdaterad: 2 Februari 2018, 16:10

Reklamen under Super Bowl 2018. Foto: Skärmbild från Bud Light, Coca-Cola, Pepsi och M&M:s reklamfilmer.

En miljard kycklingvingar och 100 miljoner tv-tittare – på söndag avgörs den 52:a upplagan av Super Bowl. Se reklamfilmerna här.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Super Bowl är världens största sporthändelse med över 100 miljoner tv-tittare. På söndag spelas den klassiska finalmatchen i NFL för 52:a gången, och den här gången möter fjolårssegraren New England Patriots Philadelphia Eagles.

Men eventet har kommit att innebära långt mycket mer än det sportsliga.

Enligt "US Department of Agriculture" är det bara på Thanksgiving amerikanerna konsumerar mer mat än under Super Bowl. Inför söndagens Super Bowl uppskattas amerikanerna bland annat konsumera över en miljard kycklingvingar.

Förutom maten är det reklamfilmerna som varje år skapar stort intresse. Bara de klassisa reklampauserna bänkar nästan lika många tv-tittare som själva matchen, en utveckling som har lett till att företagen i dag slåss om att få en del av reklamutrymmet under finalmatchen.

Under förra årets Super Bowl låg kostnaden för 30 sekunders reklamtid på omkring 50 miljoner kronor, och inför årets upplaga tros reklampriserna ligga på omkringsamma höga nivåer.

I Sverige sänds Super Bowl av MTG, natten mellan söndag och måndag. Innan dess sänder de också ett uppsnack live från Stockholm, med gäster som författaren Fredrik Backman, fotbollsspelaren Jonas Olsson och skådespelerskan Meliz Karlge. Däremot, i vanlig ordning, utan den amerikanska reklamen.

I USA har rättigheterna för Super Bowl förflyttats mellan tv-bolagen NBC, Fox och CBS. I år har turen kommit till NBC, och det är via dem som lite över 100 miljoner amerikanska tittare väntas följa Super Bowl och de redan på förhand hypade reklamfilmerna. Allt som allt förväntas NBC räkna hem runt 4 miljarder kronor i annonsintäkter för Super Bowl, enligt Adweek.  

Många av reklamfilmerna som sänds under Super Bowl har kommit att bli klassiker, och tidigare har bland annat den svenska klädjätten H&M betalat runt 26 miljoner kronor för att synas i en reklamspot under 2014 års Super Bowl.

Under söndagens Super Bowl premiärsänds bland annat reklamfilmer från Amazon, Coca-Cola, Pepsi och Pringles. Förutom matchens stora sportprofiler syns bland andra skådespelarna Morgan Freeman och Keanu Reeves, regissören Danny DeVito och supermodellen Cindy Crawford under årets Super Bowl. 

Se ett urval av årets Super Bowl-reklamfilmer nedan:

Amazon – hela reklamfilmen

Bud Light – hela reklamfilmen

Coca-Cola – teaser

Doritos – teaser

Hyundai – hela reklamfilmen

M&M – hela reklamfilmen

Pepsi – hela reklamfilmen

Pringles – hela reklamfilmen

Wendy's – hela reklamfilmen

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev