Få hela storyn
Starta din prenumeration
Marknadsföring
Publicerad: 4 juli 2016, 14:07
Uppdaterad: 4 juli 2016, 14:18
Inför årets Almedalsvecka har svenskarna fått ta ställning till vem av riksdagspartiernas partiledare som man anser har starkast varumärke. Högst upp på listan hamnade Sverigedemokraternas Jimme Åkesson.
Jimmie Åkesson är den partiledare som svenska folket tycker har starkast varumärke, det vill säga syns mycket och tillför mest värde till sitt parti. Delad tvåa är Annie Lööf och Jonas Sjöstedt.
Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, där svenskarna inför årets Almedalsvecka fått ta ställning till vem av riksdagspartiernas partiledare som man anser har starkast varumärke.
Var fjärde (25 procent) svensk svarade Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson (33 procent av männen och 16 procent av kvinnorna). Centerpartiets Annie Lööf och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt rankades näst högst och fick båda 14 procent, följd av Moderaternas Anna Kinberg Batra (12 procent). Anna Kinberg Batra rankades dock högst bland de i åldern 65-79 år.
Boende i Norrland rankade i högre grad Jonas Sjöstedt högt (23 procent) medan högutbildade svarade i högre grad att de tycker Annie Lööf är den partiledare som har starkast varumärke (17 procent).
Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna, 25 procent
Annie Lööf, Centerpartiet, 14 procent
Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet, 14 procent
Anna Kinberg Batra, Moderata samlingspartiet, 12 procent
Stefan Löfvén, Socialdemokraterna, 9 procent
Jan Björklund, Liberalerna, 4 procent
Ebba Busch Thor, Kristdemokraterna, 3 procent
Isabella Lövin och Gustav Fridolin, Miljöpartiet de gröna, 1 procent
Ingen av ovanstående, 8 procent
Vet ej, 11 procent