Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Här är Konserthusets nya grafiska profil

Publicerad: 18 Januari 2017, 12:09
Uppdaterad: 18 Januari 2017, 12:13

Bild 1/3  Bild: Kurppa Hosk

Designbyrån Kurppa Hosk har tagit fram den visuella identiteten som ska locka en yngre publik till Konserthuset.


På konserthuset.se finner man från och med helgen Konserthusets nya grafiska identitet, som beskrivs som en "samtida men ändå klassisk" visuell profil, där typsnittet Franklin Gothic från 1902, samma år som Kungliga Filharmonikerna grundades, spelar huvudrollen.

Logotypen är en rörlig, föränderlig symbol som har fått sin inspiration från dirigentens taktpinne och ska symbolisera det unika i varje konsertupplevelse.

Med lanseringen hoppas man locka en yngre generation att upptäcka spänningen i levande musik, och fortsätter samtidigt den digitala satsning som startades med Konserthusets Play för drygt tre år sedan.

– Vi känner att vårt moderniserade yttre ger oss ny energi och att Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna har fått precis den inramning och utstrålning som passar vår höga ambitionsnivå och vår verksamhet idag. Möjligheterna som den digitala världen erbjuder oss är något som vi fullt ut vill bejaka, säger konserthuschef Stefan Forsberg i ett pressmeddelande.

Bakom den nya visuella identiteten står designbyrån Kurppa Hosk, som har Comviq och Estée Lauder bland sina övriga kunder.

– Som svensk designbyrå kan man sannolikt inte tänka sig något mer spännande, inspirerande, utmanande och ansvarstyngt än att utveckla en ny identitet för en kulturinstitution som Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna. Den nya identiteten representerar den mångfald av aktiviteter, musik och känslor som huset och orkestern erbjuder, kommenterar Thomas Kurppa, grundare och Creative Director på byrån.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.