Marknadsföring
Här är kändisen flest svenskar vill se i reklam
Publicerad: 2 november 2017, 09:13
Uppdaterad: 2 november 2017, 09:16
"Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar", säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.
När Sveriges Annonsörer undersökte vilken kändis vi helst vill se fronta en reklamkampanj hamnade Leif GW Persson på första plats.
Kändisar som frontfigurer för ett varumärke har kommit att bli ett vanligt inslag i reklamsammanhang. Men vilken kändis vill svenska folket egentligen helst se som frontfigur i en reklamkampanj?
Den frågan ställde undersökningsföretaget Novus till över 1000 svenskar på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. De svarande fick välja fritt bland en lista 19 mycket omskrivna och uppmärksammade kändisar det senaste året.
– I takt med att det har blivit svårare för annonsörer att tränga igenom bruset, krävs det något extra. Att använda sig av så kallade influencers och kändisar, en person som man har tilltro till, har visat sig vara ett effektivt knep för att nå ut, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.
Flest ville se Leif GW Persson som frontfigur i en reklam, och han är särskilt populär bland män (19 procent) och i Mellansverige (21 procent).
Komikern Robert Gustafsson hamnar två på listan, följt av Zlatan Ibrahimovic och Sarah Sjöström.
– Studier visar att de vi har mest tilltro till när det kommer till uttalanden är experter, vilket Leif GW Persson personifierar. Han är dessutom väldigt folkkär och jag tror folk är nyfikna på hur han hade varit som reklamfigur, fortsätter Ulf Hermansson Samell.
Särskilt populär är Zlatan Ibrahimovic bland de med en årslön på 400 000 kronor och uppåt, medan Sanna Nielsen är synnerligen populär bland de svarande i Sydsverige.
Här är hela listan:
Vem av följande kända svenskar skulle du helst se som frontfigur i en reklamkampanj?
Leif GW Persson - 14 procent
Robert Gustafsson - 8 procent
Zlatan Ibrahimovic - 6 procent
Sarah Sjöström - 6 procent
Alicia Vikander - 5 procent
Marcus Oscarsson - 4 procent
Zara Larsson - 3 procent
Joel Kinnaman - 3 procent
Sanna Nielsen - 3 procent
Mikael Persbrandt - 2 procent
Henrik Stenson - 2 procent
Clara Henry - 2 procent
Gina Dirawi - 2 procent
Tilde de Paula - 1 procent
Stefan Sauk - 1 procent
Felix "Pewdiepie" Kjellberg - 1 procent
Noomi Rapace - 1 procent
Loreen - 1 procent
Bianca Wahlgren - 1 procent
Någon annan - 3 procent
Vet ej - 29 procent