Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Här är de svenska varumärken det pratas mest positivt om

Volvo ligger i topp när Yougov listar Sveriges starkaste varumärken under första halvåret 2016.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Augusti 2016, 06:50
Uppdaterad: 17 Augusti 2016, 06:56

Ämnen i artikeln:

YougovVolvo

Internationella undersökningsföretaget Yougov har nu sammanställt sin delårsrankning från den löpande mätningen Brand index, och listat vilka svenska varumärken som det pratats mest positivt om, alltså varumärkets buzz, under det första halvåret av 2016 jämfört med samma period förra året.

Rankningen visar att Volvo ligger kvar på en klar förstaplats, men bjuder även på en del överraskningar i topp 10.

Efter Volvo, hamnar Ica och Ikea på andra respektive tredjeplats.

Volkswagens mjukvaruskandal rörande dieselutsläpp gav dem massiv negativ press sista kvartalet 2015 och både Volkswagen och BMW har trillat ut från topp 10. Det samma gäller Tech-giganterna Apple och Google medan de svenska varumärkena Västerbottensost, Yes, Marabou och Systembolaget har tillkommit.

Norwegians strejk i början av 2015 och den negativa mediebevakningen kring strejken hade en negativ effekt på allmänhetens inställning till varumärket. Men sedan dess har Norwegian ökat sin Buzz väsentligt med 19,0 poäng från -11,1 till 7,9

I toppen av listan med de mest markanta ökningarna i Buzz för det första halvåret 2016 ligger tre andra resebolag, nämligen Ryanair, SJ och Lufthansa som alla har varit väsentligt bättre omtalade 2016 än samma period förra året.

Ämnen i artikeln:

YougovVolvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.