Här är de mest populära bilmärkena

Sveriges Annonsörer har tillsammans med Novus listat bilmärkena som svenska folket föredrar allra mest.

Med anledning av bilens dag den 28 oktober har Sveriges Annonsörer tagit reda på svenska folkets favoritbilmärke. I listan, framtagen med hjälp av undersökningsföretaget Novus, står det klart att Volvo är det absolut mest populär bilvarumärket bland svenskar.

Nästan var fjärde svensk (24 procent) föredrar Volvo framför märken som Audi, BMW och Toyota. Bilmärket är dominant sett över åldersgrupper och kön.

Volvo har de senaste åren varit märket sålt bäst och det är inte helt förvånande att de toppar listan. Volkswagen har i år sålt näst flest bilar första halvåret 2016, men i undersökningen hamnar märket bara på en femteplats. Starkast sympatier väcker varumärket i åldersgruppen 30-49 år.

Audi hamnar på en andraplats och föredras framförallt av män, även BMW rankas högre bland männen.

Bland kvinnorna hamnar Volkswagen och Audi på en andraplats efter Volvo. Fler kvinnor än män uppger även att de föredrar märket Hyundai.

Toyota Corolla är den mest sålda bilen i världen under första halvan av 2016 och i undersökningen hamnar märket på en fjärdeplats. Starkast är märket bland svenskar i åldrarna 65-79 år.

Vilket av följande bilvarumärken föredrar du?

Volvo, 24 % Audi, 11 % BMW, 8 % Toyota, 7 % Volkswagen, 7 % Mercedes, 5 % Ford, 4 % Skoda, 3 % Hyundai, 2 % Kia, 2 % Opel, 2 % Peugeot, 2 % Nissan, 1 % Renault, 1 % Fiat, 0 % Vet ej, 8 % Inget av ovanstående, 5 % Annan, 7 %

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2016-10-28 05.30Uppdaterad 2016-10-28 06.11

Dela artikeln: