Gå direkt till textinnehållet

Här är de mest meningsfulla varumärkena

Google toppar listan över de mest meningsfulla varumärkena, enligt Havas Groups undersökning.

Tech-företag toppar listan över de mest meningsfulla varumärkena i världen. Samtidigt skulle en majoritet av alla varumärken kunna försvinna utan att någon brydde sig. Det visar undersökningen Meaningful Brands genomförd av Havas Group.

Den globala undersökningen Meaningful Brands av Havas Group kopplar samman varumärkets framgångar på marknaden, hur meningsfullt varumärket är och det content företaget producerar.

Undersökningen mäter kvaliteten på de nyttor som ett varumärken bidrar med i människors liv och kopplar sedan samman det med olika KPI:er och affärsresultat i form av share of wallet.

Resultatet visar att varumärken misslyckas med att skapa innehåll som har påverkan på människors liv. 60 procent av allt innehåll som skapas av varumärken uppfattas som dåligt, irrelevant eller som att det misslyckas med att leverera.

Undersökningen visar också att 75 procent förväntar sig att varumärken ska bidra till ens välbefinnande men endast 40 procent uppger att så är fallet.

En majoritet, 74 procent, av alla varumärken skulle kunna försvinna utan att någon brydde sig.

– Content har varit på allas läppar i flera års tid, men vikten av det för ett varumärkes framgång har tidigare inte kartlagts i den här omfattningen. Det är stärkande att få det bekräftat hur betydelsefullt content faktiskt är för att stärka varumärket, säger Ida Fröjdh analyschef på BizkitHavas i Sverige och fortsätter:

– Samtidigt som det är tydligt att vi måste arbeta ännu hårdare tillsammans med våra kunder för att vara relevanta och engagerande ut mot konsumenterna.

"Varumärken måste ta reda på varför människor bryr sig"

I undersökningen säger Havas Groups ordförande och vd, Yannick Bolloré att i en värld där nytt innehåll ständigt skapas och delas kan endast varumärken som skapar meningsfulla band med sina kunder överleva.

– Varumärken måste ta reda på varför människor bryr sig och vad det är som gör deras varumärke meningsfullt, säger Yannick Bolloré i undersökningen.

Över 300.000 personer och 1500 varumärken ingår i undersökning.

Deltagarna har betygsatt varumärken på tre områden: produkten eller tjänstens funktionalitet, hur varumärket påverkar samhället och människor runt omkring samt varumärkets påverkan på det personliga välmåendet.

Tech-giganten Google toppar listan över de mest meningsfulla varumärkena i världen. Men även Ikea har lyckats kvala in på en 9:e plats.

Här är topp-tio av världens mest meningsfulla varumärken:

Google                         USA Paypal                         USA WhatsApp                    USA YouTube                      USA Samsung                      Sydkorea Mercedes Benz             Tyskland Nivea                           Tyskland Microsoft                      USA Ikea                             Sverige Lego                            Danmark
Publicerad 2017-02-28 13.55Uppdaterad 2017-02-28 13.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: