Här är byråerna som ska hjälpa alliansen att vinna valet

KARTLÄGGNING DEL 2 av 4. Byråsamarbeten, marknadsföringsbudget och annonskanaler – Dagens Media har tagit reda på hur de politiska partierna laddar inför valet 2018.

Socialdemokraterna är det parti som satsar mest pengar på att vinna valet 2018: 70 miljoner kronor planerar partiet att lägga på olika kommunikationsinsatser. Det framgår av Dagens Medias kartläggning av de politiska partiernas kommunikation under valåret.

När det gäller kanalval kommer partierna föga förvånande satsa mer på kommunikation i digitala kanaler än vad man gjorde inför valet 2014.

– Facebook är som en digital valstuga som är öppen dygnet runt och året om och där finns människor i alla åldrar från hela landet, svarar Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson.

Det samtliga partier generellt ser som sin största kommunikativa utmaning inför valet är att förtydliga för väljarna vad som faktiskt är partiets budskap, i en tid då det blir allt svårare att nå fram i medieflödet.

– Det blir då svårare för väljaren att veta vad partierna faktiskt tycker och därmed se skillnaderna, säger Miljöpartiets presschef Pontus Tengby.

Merparten av partierna har klart vilka byråer de ska samarbeta med under valkampanjen. Sverigedemokraterna sticker ut som enda parti som aldrig samarbetar med externa byråer, i någon del av sitt arbete.

Det finns inom Sverigedemokraterna en tradition av att de flesta utmaningarna kan lösas av oss själva, svarar Mattias Wester på SD:s kommunikationsavdelning.

Läs nedan om hur alliansen förbereder sig inför valet.

Här kan du läsa om regeringspartiernas valkommunikation – och senare idag kommer Sverigedemokraternas planer.

Dagens Media har även sökt Vänsterpartiet, som inte har återkommit med svar.

Frågor:

1. Vilken byrå eller vilka byråer samarbetar ni med under valkampanjen och varför föll valet på just dem?

2. Hur mycket pengar planerar ni att lägga på reklam under valåret?

3. Vilken annonskanal är viktigast för er?

4. Vilken ser ni som er största utmaning kommunikationsmässigt?

 

 

Centerpartiet

Ola Spännar, kommunikationchef

1. Vi jobbar med M&C Saatchi som reklambyrå, Hear som mediebyrå plus några digitala specialister som komplement. Hear/Scream har vi samarbetat med i flera val. M&C Saatchi har vi valt för att de är en nytänkande byrå som är särskilt starka på historieberättande och som dessutom har politisk erfarenhet. 

2. Vi har en valbudget på drygt 70 miljoner kronor och ungefär hälften läggs på medieköp. 

3. Jämfört med 2014 satsar vi mer på utomhus och digitalt. 

4. En utmaning är att få valdebatten att inte stanna vid att beskriva viktiga samhällsproblem utan även lyfta fram lösningar och inge framtidstro.

Moderaterna

Hampus Knutsson, kommunikationchef

1. Vi har ett väldigt bra lag i partiet med både spets, djup och bredd, så allt från analys till strategiarbete och uttag gör vi internt. Vi har tagit hjälp av mediebyrån Wavemaker för att boka utomhusreklam och vi för en dialog med potentiella partners som vi kan jobba tillsammans med för att utveckla uttaget av vår reklamkampanj. Vilka det blir är däremot inte klart än, utan det får jag återkomma till.

2. Vår valbudget är drygt 50 miljoner kronor, det vill säga i nivå med den budget vi hade inför förra valet.

3. Vi kommer investera mer i digital kommunikation och dialog under den här valrörelsen än vad vi gjort tidigare. Facebook är som en digital valstuga som är öppen dygnet runt och året om och där finns människor i alla åldrar från hela landet. Det är en bra kanal att nå ut med våra värderingar och sakpolitik men också för att ha en dialog med människor och digital dörrknackning. Dessutom kommer vi att satsa på exempelvis utomhusannonsering, tv-reklam, utskick och tryckt kampanjmaterial.

4. Socialdemokraterna har en dubbelt så stor budget som oss i valet, så vi får jobba mer effektivt för att nå ut lika bra. Men vi har en bättre politik för att möta Sveriges problem, så vi är hoppfulla.

Liberalerna

Tanja Tabrizian Selfors, kommunikationschef

1. Vi jobbar med reklambyrån Garbergs. Vi valde dem för deras kombination av strategisk tyngd, kreativ höjd och engagemang.

2. 15-20 miljoner kronor.

3. Vi kommer att finnas på sociala medier i större utsträckning än tidigare.

4. Vi behöver vara väldigt tydliga med vad som är vår politik. Men också modiga och våga prova saker som vi inte har provat förut.

 

Kristdemokraterna

Mia Widell, kommunikationschef

1. Reklambyrå Falck

2. Vi har en total budget på cirka 20 miljoner kronor, omfattande allt från reklamköp till extra projektanställningar och resor. Detta är betydligt mindre än vid förra valet.

3. Vi är ännu inte färdiga med kanalval, men rörligt, sociala medier samt direktreklam kommer vara viktiga inslag i vår kanalmix.

4. Vårt mål och utmaning är att betydligt fler på valdagen ska veta vad KD står för, att återupprätta välfärdslöftet.  

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-02-07 06.00Uppdaterad 2018-02-07 12.45