Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Här är branscherna som gör mest – och minst – trovärdig reklam

Spel och telekombranschen hamnar i botten – medan reklam om utbildning och forskning kniper topplaceringarna, visar Sveriges Annonsörers undersökning.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Maj 2018, 07:08
Uppdaterad: 09 Maj 2018, 09:03

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovus

Utbildningsbranschen är mest trovärdig, medan spelbranschen hamnar i botten, när svenskar värderar reklam.

Utifrån en lista med 25 branscher fick svenska folket välja tre som de anser gör mest trovärdig reklam. Toppar listan gör utbildning och forskning som mer än var femte har som förstaval. Det inebär en ökning på tre procent jämfört med förra året.  Det är framförallt de mellan18-29 år som anser att utbildning och forskningsbranchen gör den mest trovärdiga reklamen.

Tvåa på prispallen hamnar kultur och nöje, med 19 procent. Och som nummer tre kommer livsmedel och dagligvaror med 18 procent. I botten av listan hamnar spelbranschen som tappar två procentenheter jämfört föregående år – från tre till en procent. Även sporthandel och bilar/biltillbehör tappar i trovärdighet - från fyra till två procent.

Noterbart är också att politik och myndigheter får åtta procent.

– I takt med det ökade reklambruset är det allt svårare att nå ut med sin reklam, mot bakgrund av det är det också imponerande att se att utbildning och forskningsbranchen stärker sitt förtroendekapital. Motsatt effekt är det för spelbranschen där bruset kan ha blivit för högt så att konsumenten inte kan sålla bland alla budskap, kommenterar Ulf Hermansson Samell, som är marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten mellan 18 och 79 år. Totalt har 1009 intervjuer genomförts under fem dagar i april 2018. Deltagarfrekvensen är 61procent, och ndersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Hela listan – branscherna som gör den mest trovärdiga reklamen

Utbildning/forskning 23 %

Kultur/nöje 19 %

Livsmedel/dagligvaror 18 %

Välgörenhet/ideellt 16 %

Rättsväsendet 14 %

Alkohol/bryggerier 13 %

Möbler/hem 8 %

Politik/myndigheter 8 %

Förbund/branschorganisationer 7 %

Bygghandel 7 %

Mode 6 %

Resor/turism 6 %

Bank/finans 5 %

Hotell/restaurang 5 %

Försäkring 4 %

Industri/tillverkning 4 %

Vitvaror/elektronik 4 %

Fastigheter/köpcentrum 2 %

Energi/drivmedel 2 %

Sporthandel 2 %

Bilar/biltillbehör 2 %

IT/telekom 1 %

Rekrytering/management 1 %

Hygien/kosmetik 1 %

Spel (penningspel) 1 %

Ingen av ovanstående branscher 13 %

Vet ej 15 %

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.