Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Här är årets populäraste öler

Publicerad: 19 juli 2016, 11:08
Uppdaterad: 19 juli 2016, 11:08

Den öl som svenska folket tycker mest om är inte automatiskt den öl som säljer mest.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Det är intresseorganisationen Sveriges Annonsörer som tagit hjälp av undersökningsföretaget Novus för att ta reda på vilka ölmärken som svenskar i åldrarna 18-79 år föredrar i sommar.

Anledningen är att det imorgon den 20 juli är "Ölets dag", enligt Sveriges Annonsörer. Dagen instiftades av Sveriges Bryggerier för några år sedan, 2012.

Ölet som de tillfrågade framförallt föredrar är Mariestads Export, och i åldersgruppen 65-79 år svarar ännu fler, 23 procent, att de föredrar just det ölet i sommar. Mariestads Export sålde också mest av alla öl på Systembolaget 2015.

Tvåa på Systembolaget bästsäljarlista är Sofiero Original, men i undersökningen fick ölet bara 1 procent av rösterna.

Ölet som tog hem andraplatsen bland de svarande är istället tjeckiska Staropramen som hamnade på plats 19 totalt över mest sålda öl i Sverige 2015. Ölet föredras framförallt bland de i åldersgruppen 30-49 år.

– Det vi kan konstatera är att det skiljer sig en del från vad man säger att man föredrar för öl till vad man sedan konsumerar. Smaklökarna och ens preferenser säger en sak och plånboken och ens konsumtionsmönster en annan, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

20 procent av de 1023 tillfrågade svarade att de inte dricker eller köper öl.

Här är listan över sommarens ölvarumärken:

  • Mariestads Export 12 %
  • Staropramen 10 %
  • Carlsberg Export 4 %
  • Norrlands Guld Export 4 %
  • Carlsberg Hof Organic 3 %
  • Falcon Export 2 %     
  • Bellman 1 %
  • Bryggmästarens Premium Guld 1 %
  • Pripps Blå Export 1 %
  • Småland 1 %
  • Sofiero Original 1 %
  • Spendrups Premium Gold 1 %
  • Åbro Original 1 %
  • Blågul 5.2 0 %
  • Fagerhult Export 0 %
  • Fem komma tvåan 0 %
  • Kung 0 %
  • Pripps Extra Stark 0 %
  • Sofiero Guld 7.5 0 %
  • Stockholm Festival 0 %
  • Dricker/köper inte öl 20 %
  • Annan 4 %
  • Ingen av ovanstående 14 %
  • Vet ej 9 %

Sveriges Annonsörer tar löpande hjälp av Novus för att se svenska folkets inställning till olika varumärken.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev