Här är årets mest rekommenderade varumärken

Nokian och Swish är Sveriges mest rekommenderade varumärken.

Fintech och däck toppar listan när svenskarna själva rådfrågas – och mejerijätten Arla revanscherar efter "mjölkkriget".

När Yougov brandindex lanserar sin lista över Sveriges mest rekommenderade varumärken 2017, toppas listan av fintechtjänsten och nykomlingen Swish, som petar ner förra årets etta – däcktillverkaren Nokian.

Swish vinner med ett värde på drygt 73 poäng, följt av Nokian och Michelin som båda hamnar på drygt 66 poäng.

Just däck verkar vara populärt bland svenskar att rekommenderar til varandra, då även Continental och Goodyear finns med på topp tio-listan.

Sveriges mest rekommenderade varumärken 2017.

Arla leder ligan när det gäller brand advocacy, det vill säga, varumärken som svenskar skulle kunna tänka sig att rekommedera till andra.

Mejerijätten har ökat sin brand advocacy med drygt 7,5 enheter, vilket Yougove förklarar med att Arla efter mjölkkrisen som inträffade våren 2015, har arbetat fokuserat i sin kommunikation och marknadsföring för att återhämta sin position på marknaden.

De varumärken som ökar mest.

Om Yougoves brandindex rankning

Rankningen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 november 2016 – 31 oktober 2017 och samtliga intervjuer som gjorts med kunder till respektive varumärke. Yougov har endast inkluderat varumärken som baseras på minst 500 intervjuer under perioden.

Brand Advocacy-poängen tas fram genom att respondenter tillfrågas: Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna rekommendera till andra, och vilka skulle du rekommendera andra att undvika ? Genom att beräkna andelen som skulle rekommendera varumärket, minus andelen som skulle undvika att göra det, ger det ett så kallat net-score som redovisas på en skala mellan -100 till +100.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-11-21 10.00Uppdaterad 2017-11-21 16.11

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: