Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Hannah & Amanda fälls för smygreklam

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) fäller Hannah Widell och Amanda Schulman för smygreklam i Fredagspodden.

Alex Hartelius


Publicerad: 21 November 2017, 15:19
Uppdaterad: 21 November 2017, 15:19

Ämnen i artikeln:

Hannah AmandaDaisy GraceRON

Hannah Widell och Amanda Schulman är vd för respektive styrelseledamot i Daisy Grace Concept Store AB som äger salongen.

En privatperson valde att anmäla Hannah Widell och Amanda Schulman till RON för smygreklam efter ett avsnitt av Fredagspodden.

Nu väljer RON att fälla podduon och anser att de gjort reklam i det anmälda avsnittet, där de pratar om skönhetsbehandlingar samt hur man bokar behandlingar hos skönhetssalongen Daisy Grace Beauty Bar.

Hannah Widell och Amanda Schulman är vd för respektive styrelseledamot i Daisy Grace Concept Store AB som äger salongen.

RON hänvisar till artikel 9 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation där det står att reklam ska vara lätt att identifiera som reklam och inte vilseleda konsumenten. RON anser att poddprofilerna inte varit tydliga med vad som är reklam och vad som är redaktionellt material, vilket har lett till ett beslut om en fällande dom.

"Att det sägs ”Vi öppnar Daisy Grace Beauty Bar den här veckan” samt hänvisas till företagets webbplatser är inte tillräckligt för att en genomsnittskonsument omedelbart ska kunna identifiera delar av podden som reklam. Reklamen strider därmed mot artikel 9 i ICC:s regler", skriver RON i sitt beslut.

Ämnen i artikeln:

Hannah AmandaDaisy GraceRON

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.