Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

"Han sa det som många annonsörer känner"

Publicerad: 6 Januari 2018, 07:00
Uppdaterad: 5 Januari 2018, 14:43

NYÅRSFRÅGAN. Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson tror inte att det är en vild gissning att debatten om större jämlikhet och jämställdhet mellan män och kvinnor kommer att vara central under 2018.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Vilken är den största branschhändelsen 2017?

– Det måste trots allt vara #metoo-rörelsen som delvis fick spridning i Sverige via händelser som hade sin upprinnelse i vår bransch (läs tv och tv-produktion). En annan stor våg som svept över branschen tidigare i år var så klart Marc Pritchards – global marketing brand builder på Procter & Gamble – tal om bristen på medietransparens. Han sa det som många annonsörer känner – men inte kunnat eller vågat formulera.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Det brukar jag besluta en kvart innan 12-slaget.

Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer att definiera nästa år?

– Som en reaktion på fråga 1 så är det ingen vild gissning att debatten om större jämlikhet och jämställdhet mellan män och kvinnor kommer att vara central under nästa år. Jag vill även tro att annonsörerna på allvar sätter ned foten och ställer ökad press på sina konsulter och medier genom att kräva att få korrekta och validerade mediesiffror. Att de inte blundar för frågor som annonsbedrägeri och brand safety.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev