Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Marknadsföring

H&M anklagas för rasism

Publicerad: 8 Januari 2018, 13:45
Uppdaterad: 8 Januari 2018, 13:45

Foto: Skärmdump H&M

Stark kritik riktas mot klädkedjans produktbild där en mörkhyad pojke bär en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle".


Ämnen i artikeln:

H M

H&M har återigen hamnat i blåsväder, den här gången anklagas klädvarumärket för rasism. Det rapporterar flertalet medier, däribland Expressen

Anledningen är en produktbild där en mörkhyad pojke har på sig en grön tröja med texten "Coolest monkey in the jungle".

På sociala medier ifrågasätter flera bilden och val av modell. Charles M. Blow, kolumnist för New York Times, undrar i en tweet om H&M har tappat förståndet.

 

Tröjan har bland annat sålts i Storbritanninen, men efter kritiken och anklagelser om rasism har produktbilden där pojken bär upp tröjan plockats bort. Istället syns nu enbart en bild på den gröna tröjan i H&M:s webbutik.

I ett mejlsvar till Expressen skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning följande:

"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande. Vi kommer därför att plocka bort den i alla våra kanaler. Vi avböjer vidare kommentarer och hänvisar till tidigare statement."

H&M har tidigare kritiserats för sina produktbilder. I höstas riktade bland annat Annonsrådet hård kritik mot varumärkets plus size-kollektion, då man menade att modellerna var "normalstora" och att H&M bidrar till en skev kroppsuppfattning.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

H M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev