Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Gunilla Asker ny marknadsdirektör för Ica

Publicerad: 14 Augusti 2018, 09:14
Uppdaterad: 14 Augusti 2018, 11:36

Gunilla Asker. Foto: Janne Næss

UPPDATERAD. Svenska Dagbladets tidigare vd tar över Mats Liedholms position på Ica. "Helt osannolikt kom det upp två roliga och intressanta jobb på nästan en och samma gång", säger Gunilla Asker till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

ICA

Det var i januari i år som Gunilla Asker lämnade rollen som vd för SvD i samband med en omorganisation. Så sent som i juni skrev Dagens Media om att hon tagit över rollen som vice vd för Kungliga Dramaten, en tjänst hon skulle ha tillträtt idag.

Men istället för uppdraget på Kungliga Dramaten går Gunilla Asker in som ny marknadsdirektör för Ica efter Mats Liedholm.

LÄS MER: Därför lämnar Mats Liedholm Ica för Fazer

Gunilla Asker har tidigare erfarenheter från rollen som marknadsdirektör på Svenska Dagbladet innan hon gick över som vd för tidningen 2009. Innan dess har hon arbetat med strategi, försäljning och marknadsföring på bland annat Unilever, SJ och SIFO.

– Det är verkligen en unik möjlighet för mig att få vara med och leda marknadsfunktionen för ett av Sveriges mest omtyckta varumärken och dessutom få vara med i den digitala transformation som Ica går igenom på ett väldigt imponerande sätt, säger Gunilla Asker och fortsätter:

– Det ger mig en fin möjlighet att vara med i Ica-modellen som är en kombination av fria handlare och ett starkt gemensamt varumärke. Den modellen ger utmärkta förutsättningar att verkligen kunna möta kundernas framtida behov. 

Som du säger är Ica ett starkt varumärke, är du på något sätt spänd över att förvalta och utveckla varumärket framöver?

– Ja, det är klart. Jag går in med stor glädje och ödmjukhet. Att marknadsavdelningen på Ica gör ett kanonjobb är väldigt tydligt för mig men självklart finns det både möjligheter och utmaningar. Det här känns mycket roligt och spännande. Med tanke på den bakgrund jag har tror jag att jag kan bidra med mina erfarenheter från bland anna mediebranschen och dess stora förändringar. 

Vad hände med tjänsten på Dramaten?

– Det har egentligen inte hänt någonting, säger Gunilla Asker och förklarar att jobbet på Ica helt enkelt var svårt att tacka nej till.

– Dramaten är en fantastisk verksamhet med bättre publikssiffror än någonsin och jag hade sett fram emot det jobbet, men helt osannolikt kom det upp två roliga och intressanta jobb på nästan en och samma gång. Marknadsdirektörsjobbet på Ica är en unik möjlighet för mig att arbeta på ett av Sveriges främsta varumärken med marknadsfrågor inom den bransch där jag "växt upp", det vill säga började min karriär.

Även om startdatumet på Dramaten officiellt var satt till idag 14 augusti kommer Gunilla Asker under en övergångsperiod vara med och arbeta med ett par projekt för Dramaten innan hon börjar på Ica. 

Vad ser du för utmaningar för Ica?

– Ica är ett otroligt fint varumärke och en professionell verksamhet på alla sätt och vis. Först vill jag lära känna hela verksamheten. Vad jag tydligt ser är att  Ica och de fria Ica-handlarna har på ett imponerande sätt satsat på den digitala utvecklingen och på den existerande verksamheten. De likheter jag kan se mellan den här branschen och mediebranschen är snabbheten och den tuffa konkurrensen där det gäller att vara innovativ och riktigt duktig på kundinsikt.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev