Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Guldlejon till Ingo

Publicerad: 22 Juni 2016, 19:04
Uppdaterad: 22 Juni 2016, 17:35

CANNES LIONS 2016. Tre svenska lejon i Cyber totalt och två Grand Prix delas ut.


Ingo plockar hem ett guldlejon för "The Swedish number".

Byrån Prime prisas med ett silverlejon för "The house of clicks" för Hemnet.

Forsman & Bodenfors kniper ett bronslejon för "Look who's driving" för Volvo Trucks.

Två stycken Gran Prix delas ut i kategorin. Ett till Leo Burnett Spanien för "Justino" för Loterías y apuestas del estado. Och ett till J.Walter Thompson Amsterdam för "The next Rembrandt" för Ing.

Bidraget "Justino" är en animerad kortfilm som lanserades för att uppmärksamma Spaniens årliga jullotteri. Budskapet med kortfilmen handlar om att det inte finns någon finare känsla eller pris än att dela med sig.

I tavlan"The next Rembrandt" har man skapat en 3D-tavla helt baserad på data från konstnären Rembrandts 346 kända tavlor.

Även om Sverige plockar tre lejon så har Cyber tradionellt sätt varit en Sveriges starkaste grenar i Cannes Lions där svenska byråer brukar plocka fler lejon. Förra året blev det bara fyra men året innan tog svenska byråer hem nio lejon totalt.

Totalt prisades 96 bidrag.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.