Group M till attack mot Facebook och Youtube

Globala mediebyrånätverket Group M kritiserar Facebook och Youtube för brist på trygga annonsmiljöer och avsaknad av tillförlitliga mätmetoder. "Facebook jobbar inte med verkliga siffror", säger Robin O’Neill på Group M till Digiday.

Sociala medier-jättarna har under de senaste åren fått en hel del negativ uppmärksamhet från marknadsföringsbranschen, inte minst inom frågor som rör trygga annonsmiljöer och bristen på transparenta mätmetoder för digitala annonsinvesteringar.

Nu är det globala mediebyrånätverket Group M:s – en av världens största annonsköpare – tur att vädra sin kritik. I brittiska Digiday går man till hårt angrepp mot Facebook och Youtube.

Robin O’Neill, chef för digitala annonsinvesteringar på Group M, säger att mediebyrånätverket sätter allt mer press på Facebook att rättfärdiga de pengar man lägger på plattformen.

– Vi fortsätter att sätta press på dem för att självständigt få verifiera våra siffror och på så vis börja röra oss i verkligheten. Facebook jobbar inte med verkliga siffror. Jag uppmanar alla byråer att hålla Facebook ansvarig för detta och utreda den data som de levererar, säger han.

Både Facebook och Youtube har samtidigt lanserat flera initiativ för att öka tryggheten och transparensen för sina annonsörer.

Tidigare i september introducerade Facebook en ny satsning för säkrare annonsmiljöer, som innebär att annonsörer ges en större insyn i vilka publicister deras annonser potentiellt kan hamna hos.      

I juli lanserades även Google Measurement Partners, som möjliggör för annonsörer att få sina annonsinvesteringar tredjepartsverifierade av oberoende aktörer såsom Moat, Nielsen och Kantar.

En metod Group M använder sig av för att göra sig mindre beroende av Facebook och Youtube är att genom ett nytt programmatiskt verktyg erbjuda sina kunder ett rörligt annonsformat som går att köra över Snapchat, Spotify, Twitter och Global. Enligt Group M kommer snart fler plattformar adderas till listan.

– Vi kan fortfarande inte verifiera våra kunders annonsering på Facebook och Youtube. De kontrollerar leveransen av data tillbaka till oss. Vi har också enorma problem med kvaliteten på den miljö våra annonser förekommer i, speciellt hos Facebook. Dessutom är completion rates (hur många som har sett en hel videoannons, reds. anm.) oerhört låg, säger Robin O’Neill.

Facebook ville själva inte kommentera Group M:s kritik.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-25 09.50Uppdaterad 2018-09-25 09.55

Ämnen i artikeln: