Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Grand Relations vinner uppdraget när Muji expanderar

Hans Hjelmqvist och Tove Regnander, Grand Relations PR.

Japanska varumärket Muji har stora planer på att öppna upp fler butiker i Sverige. För att öka kännedomen kring varumärket tar man hjälp av pr-byrån Grand Relations.


Publicerad 2018-08-21 06:17
Uppdaterad 2018-08-21 06:24

Ämnen i artikeln:

PR

Dela artikeln:

När det japanska designvarumärket Muji växlar upp i Sverige tar de hjälp av den nyvalda pr-byrån Grand Relations. Varumärket har sålts sina produkter på Åhléns tidigare med en flaggskeppsbutik i Åhléns city, nu tar Muji istället över ytan i egen regi och ska även öppna upp fler egna butiker i Sverige.

Samtidigt kommer fler produkter även börja säljas som inte funnits tidigare i Sverige inom både mat och hudvård.

– Vi ska få Muji att bli mer känt i Sverige och få fler att hitta till varumärket. Det innefattar allt ifrån varumärkesbyggande pr-aktiviteter till ren pressvisning av produktnyheter. Det är ett heltäckande uppdrag där lanseringen av den uppdaterade butiken i Åhléns i Stockholm är först ut, säger Hans Hjelmqvist, en av grundarna av Grand Relations, till Dagens Media.

Vad innebär det för Grand Relations att vinna det här uppdraget?

– Det är klart att det är fantastiskt att jobba med ett så fint japanskt varumärke. Det är ett varumärke som är starkt inom design och som jobbar mycket med miljötänk. Vi är specialiserade på just design och inredning och vi är glada över att de kontaktade eftersom det är ett varumärke som passar in i vår nisch.

Vad ser du för utmaningar med att etablera varumärket ytterligare på den svenska marknaden?

– Det finns ett väldigt stort intresse i Sverige för japanska varumärken. Det passar vår designstil och filosofi, men den stora utmaningen är att kunna öppna upp fler egna butiker. Det finns inte så många delar av Stockholm där det är lätt att få tag på lokaler, så det kan vara en del utmaningar.

Muji kommer inte samarbete med någon reklambyrå då varumärket sedan starten i Japan 1980 enbart arbetar med pr, inte annonsering.

Ryosuke Ino, försäljningschef för Muji Europa säger att man sett potential för varumärket sedan de uppdaterade och renoverade butiken i Åhléns city 2015.

– Vi har alltid tänkt att om vi kan visa Mujis fulla potential i Sverige, kommer vi kunna sända ut rätt budskap. Nu, sedan butiken har växt allt mer, är det dags att ta över själva och leverera hela Muji till den svenska marknaden.

Hur vill du att svenskarna ska uppfatta varumärket?

– Vi vill att Muji ska vara en vardagsprodukt som ska hjälpa människor i Sverige att uppnå ett behagligt liv. Vi vill inte vara fina, utan en väsentlig produkt som kan hittas i varje hushåll, passa in i vilken livsstil som helst. Vi vill att kunderna ska finna hintar eller idéer om deras livsstil, varje gång de besöker vår butik. Vi vill vara en destination som svenskarna samlas och pratar om, som de känner att de bara kan svänga förbi.

Vilka utmaningar ser du när det kommer till att göra Muji ännu mer känt i Sverige?

– Först och främst kommer vi behöva fokusera på Stockholm för att utveckla hela Mujibutiken, för att sedan leta efter andra städer att expandera till, samtidigt behöver vi leta efter andra metoder att nå ut på till mer avlägsna kunder. För det andra måste vi öka medvetenheten kring Muji i resten av Sverige, det finns mer budskap och filosofi som vi måste få ut och uppdatera kunders perspektiv gentemot Muji. Vi var bara delvis Muji och Mujis fulla potential tror jag kommer ge kunderna mycket mer.

Den uppdaterade butiken i Åhléns city slår upp portarna den 4 september.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.