Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Grand Prix till Ingo: "Kraftfull demonstration"

Publicerad: 20 Juni 2016, 19:15
Uppdaterad: 21 Juni 2016, 07:42

CANNES LIONS 2016. Här firade Ingo segern i natt.


Ämnen i artikeln:

IngoThe Swedish Number

The Swedish number belönas med ett Grand Prix – det finaste priset – i kategorin Direct i Cannes Lions.

Sent i natt firade arbetsgruppen på Ingo tillsammans med STF:s kommunikationschef Jenny Engström i baren på hotell Martinez i Cannes.

– Vi visste på en gång att vi kommit på en bra idé, en demokratisk idé. Men att det skulle bära såhär långt, det är helt otroligt fantastiskt, säger Gustav Westman, ad på Ingo.

Joachim Ewert, projektledare:

– Det är helt surrealistiskt, det kommer nog ta ett tag att fatta det här.

Redan på festivalens första prisutdelning kunde Ingo och kunden Svenska Turistföreningen hämta hem tre lejon – 2 silver och 1 Grand Prix

– Det är så fantastiskt kul, hela arbetsgruppen har flugit ner. Nu ska vi fira, säger Josefine Richards, som också suttit i juryn för Direct till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Swedish number har något som andra inte har – inget kan vara mer direkt än ett telefonsamtal, man kan sms:a tweeta men inget slår ett samtal.

Hon får medhåll av juryns ordförande, Mark Tutssel, global kreativ chef på Leo Burnett:

– Vi frågade oss vad som är direkt, vad skapar omedelbar respons?

– I sin brutalaste enkelhet är det här en kraftfull demonstration av exakt det vi letar efter för ett Grand Prix, säger han till Dagens Media.

Vad är det som gör att kampanjen är värd ett Grand Prix?

– Det krävs tillit för en sån här kampanj, jag imponeras av modet och fräschören. Det är från hjärtat, det är rikt på humor – en fantastisk möjlighet att prata med vem som helst, inklusive den svenska statsministern.

– Den enklaste och viktigaste formen av kommunikation är ju att prata.

"The Swedish Number" är också ett firande av den svenska yttrandefriheten.

– Det är en mycket mänsklig idé, som ger röst åt en hel nation, som har potential att interagera med hela mänskligheten, säger Mark Tutssel.

Desssutom fick Ingo också ta emot 1 brons och 1 silver för Lidls kampanj "Le Bon" under prisutdelningen i kategorin Direct.

Även i kategorin Promo & activation fick Ingo ta emot pris - 1 brons och 1 silver, för Lidls "Le Bon" respektive The Swedish number.

Det innebär att Ingo efter festivalens första dag redan har fem stycken lejon, varav ett Grand Prix i bagaget. 

Forsman & Bodenfors får ett silverlejon för sin "Slow down gps" för försäkringsbolaget If i kategorin Direct.

 

 

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IngoThe Swedish Number

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.