Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Google och Facebook i annonssamarbete

Facebook, Google och flera stora aktörer går samman för att förbättra digitala annonser i koalitionen "The Coalition for Better Ads".

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 16 September 2016, 05:29
Uppdaterad: 16 September 2016, 07:07

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebookIAB

Den senaste tidens upptrappningar kring adblocking har gjort att stora aktörer som Facebook och Google gått samman i en gemensam koalition – "The Coalition for Better Ads", skriver Adweek

Andra aktörer som sluter upp är Procter & Gamble, Unilever, den 4aS, Association of National Advertisers, World Federation of Advertisers, Washington Post, GroupM och Interactive Advertising Bureau.

Nyheten meddelades under Dmexco-konferensen i Tyskland.

Syftet med koalition är att övervaka kvaliteten på onlineannonsering med hjälp av teknik som för närvarande utvecklas av IABs tekniska labb.

– Det är viktigt att industrin skapar standarder för att försäkra att konsumenterna får säkra, snabb, säker leverans av webbplatser och tjänster som de älskar, säger IABs vd Randall Rothenberg, enligt Adweek.

Nyheten kommer bara dagar efter att Adblock Plus lanserade den något oväntade plattformen "Acceptable Ads Platform" som ska ersätta störande annonser med mindre och finare sådana.

Men enligt Adweek är grunden för samarbetet snarare en reaktion på siffror från eMarketer som spår att amerikanska konsumenter kommer ladda ned adblockers i 34 procent högre takt än de gjorde förra året. 

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebookIAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.