Google och Facebook i annonssamarbete

Facebook, Google och flera stora aktörer går samman för att förbättra digitala annonser i koalitionen "The Coalition for Better Ads".

Den senaste tidens upptrappningar kring adblocking har gjort att stora aktörer som Facebook och Google gått samman i en gemensam koalition – "The Coalition for Better Ads", skriver Adweek

Andra aktörer som sluter upp är Procter & Gamble, Unilever, den 4aS, Association of National Advertisers, World Federation of Advertisers, Washington Post, GroupM och Interactive Advertising Bureau.

Nyheten meddelades under Dmexco-konferensen i Tyskland.

Syftet med koalition är att övervaka kvaliteten på onlineannonsering med hjälp av teknik som för närvarande utvecklas av IABs tekniska labb.

– Det är viktigt att industrin skapar standarder för att försäkra att konsumenterna får säkra, snabb, säker leverans av webbplatser och tjänster som de älskar, säger IABs vd Randall Rothenberg, enligt Adweek.

Nyheten kommer bara dagar efter att Adblock Plus lanserade den något oväntade plattformen "Acceptable Ads Platform" som ska ersätta störande annonser med mindre och finare sådana.

Men enligt Adweek är grunden för samarbetet snarare en reaktion på siffror från eMarketer som spår att amerikanska konsumenter kommer ladda ned adblockers i 34 procent högre takt än de gjorde förra året. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2016-09-16 05.29Uppdaterad 2016-09-16 07.07

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: