Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

"Glöggregeln" som fick Edward Blom att ilskna till

Publicerad: 15 December 2017, 08:58
Uppdaterad: 15 December 2017, 09:11

Regeltolkningen fick svenska Blossa att byta namn på den av sina glöggsorter som idag heter Blossa Silver och som är spetsad med rom, där alla referenser till glögg ströks från etiketten.

Uppgifter om en ny EU-regel gällande glögg väckte starka reaktioner förra hösten. Det visade sig dock att ingenting egentligen ändrats i regelverket. "Den tolkning som gjorts i Sverige historiskt var felaktig", säger Åsa Strömberg Eng, marknadschef på Altia som äger Blossa.


Ämnen i artikeln:

Blossa

Kritikstormen var ett faktum när svenska medier i oktober 2016 rapporterade om en "ny" EU-regel gällande glögg. Den svenska tolkningen av EU-regeln var att vinglögg endast får innehålla smaksatta råvaror från druvor. Det skulle innebära att glögg som smaksatts av exempelvis sprit från sockerrör och sädeslag inte längre får heta glögg.

Regeltolkningen fick svenska Blossa att byta namn på den av sina glöggsorter som idag heter Blossa Silver och som är spetsad med rom, där alla referenser till glögg ströks från etiketten. 

En av de som upprördes var mathistorikern och tv-profilen Edward Blom, som vädrade sin ilska på Twitter med orden:

"Nu djävlar är det krig! Vi har gjort glögg på sädessnaps & rödvin i 500 år. Dra tillbaks eller swexit!!!!"

Det visade sig dock att ingenting egentligen ändrats i regelverket.

– Den tolkning som gjorts i Sverige historiskt var felaktig, den tolkning som nu gjorts är korrekt enligt hur den aromatiserade vinförordningen är skriven, säger Åsa Strömberg Eng, marknadschef på Altia som äger Blossa, till Dagens Media.

Det väckte en hel del känslor när folk förstod att ni varit tvungna att byta namn på en glögg – vad tänker du om att folk bryr sig så mycket?

– Blossa är en stor del av många människors jultraditioner, känslorna som väcks är ett tecken på det.

Vad innebar det för er att ni hann byta namn på glöggen?

– Vi hade tidigt en god dialog med alla inblandade vilket gjorde att vi kunde komma fram till lösningar som fungerade för alla parter och ledde till att konsumenterna kunde hitta sina produkter på Systembolagets hyllor även 2016.

Har ni gjort några andra förändringar?

– Nej det är endast en produkt som är berörd av den nya tolkningen av reglerna, men för att hålla ihop produktserien bytte vi namn även på ”systerprodukten” med Cognac i, så de båda heter nu Blossa Guld respektive Blossa Silver.

Nu är ju glöggsäsongen på gång igen – vad har ni fått för reaktioner på årets glögg?

– "Blossa 17 Old Delhi" med sin smak av bland annat mango har fått väldigt fin respons hos konsumenterna. Det är jätteroligt att vara på konsumentmässor och presentera årets smak för alla entusiastiska glöggvänner därute. Vi är nere på låga lager av produkten nu, så innan lucia har vi nog levererat ut de sista flaskorna från vårt lager.

Frågan om vad som egentligen gäller kring glögg är minst sagt komplicerad. Maria Florin, teamchef på Livsmedelsverket område livsmedelskontroll förklarar:

– När det gäller spritdrycker så stämmer det att det endast är spritdrycker som är gjorda av druvor som får tillsättas i starkvinsglögg. När det gäller destillat så får man även tillsätta andra destillat av jordbruksprodukter, om destillatet inte har samma egenskaper som en spritdryck. Man får inte ange att man har tillsatt en spritdryck om det endast är ett destillat man har tillsatt. Dessa regler finns bland annat för att skydda konsumenterna så att konsumenterna ska kunna veta vilka ingredienser som finns i en produkt.

Rom är inte en spritdryck som får tillsättas i starkvinsglögg enligt förordningen om aromatiserade viner. Det kan dock vara möjligt att tillsätta ett destillat som sedan ska bli rom.

– Det stämmer också att dessa regler inte har ändrats. Reglerna har varit desamma sedan Sveriges inträde till EU, säger Maria Florin.

En kortare verison av artiklen har publicerats i Dagens Medias magasin nummer 22, inom formatet Backspegeln.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Blossa

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.