Globala annonsörer ökar sina investeringar i influencer marketing

Nya siffror från World federation of advertisers visar på influencer marketings frammarsch det närmsta året.

Influencer marketing beräknas ha växt med 35 procent under 2017 och omsatte förra året omkring 650 miljoner kronor i Sverige.

Att influencer marketing idag är och blir en självklar del i annonsöres marknadsföringsstrategi är ett faktum. Färska siffror från World federation of advertisers (WFA) visar att drygt sex av tio (65 procent) globala annonsörer planerar att öka sina investeringar på influencer marketing de närmaste 12 månaderna. Ökningarna uppskattas i sin tur ligga på 10-100 procent.

30 procent svarar att investeringarna kommer ligga kvar på samma nivå.

Det främsta målet med investeringarna är att öka varumärkeskännedomen (86 procent), nå nya målgrupper (74 procent) och få fler att förespråka ens varumärke (69 procent). 

Inte allt för förvånande är Instagram den populäraste kanalen för samarbeten, samtliga annonsörer som svarat på undersökningen använder Instagram, följt av Facebook (85 procent), Youtube (67 procent), Snapchat (44 procent) och Twitter (33 procent).

64 procent svarar att influencer marketing kommer vara en än viktigare kanal i framtiden, medan 32 procentsvarar att det kommer vara lika viktigt som idag.

Förutom siffror som visar på influencer marketings framväxt presenterar även undersökningen en rad svårigheter med influencer marketing.

Den allra största utmaningen är bristen på redaktionell kontroll och därmed risk för varumärkets rykt, vilket 42 procent ser som ett problem. 38 procent svarar att influencers har en bristande efterlevnad av regler/normer och 33 procent svarar att den största utmaningen är bristen på transparens och insyn.

– Influencer-marknadsföring är, sett till den totala reklaminvesteringen i Sverige, relativt liten, men det är en kanal på frammarsch. En av fördelarna är att man som annonsör kan skapa samarbeten med nya målgrupper och nå igenom reklambruset. Men influencer-marknadsföring kommer bara att vara effektivt om konsumenterna kan lita på influencers genom att de tydligt annonsmärker samarbeten och marknadsförare kan lita på att de i slutändan når riktiga människor och inte automatiserade konton, så kallade ”botar”, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, om undersökningen.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-08-30 09.33Uppdaterad 2018-08-30 09.33