Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Marknadsföring

Generation Z shoppar helst på sociala medier

Publicerad: 31 Juli 2017, 09:38
Uppdaterad: 31 Juli 2017, 13:47

Uppkopplade butiker och sociala medier är framtiden enligt en ny global studie som visar hur detaljhandeln borde navigera för att tilltala unga.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Konsultbolaget Accenture har i en global studie undersökt hur ungas digitala köpvanor kan omforma detaljhandeln. Resultatet pekar på tre konkreta områden handlarna bör fokusera på: Sociala medier, uppkopplade fysiska butiker samt de nya och ofta spontana drivkrafterna bakom köpbeslut.

Unga gör sina köp på sociala medier

Hälften av ”generation Z” – de som i dag är i åldern 18-20 år – uppger att de redan handlar eller vill handla direkt genom en social kanal. Det är mer än dubbelt så många som de i åldern 21–27 år. Dessutom hävdar 40 procent i generation Z att de vänder sig till sociala medier för inspiration inför ett köp. Drygt 40 procent säger sig ha använt sociala medier i högre utsträckning för att guida köpbeslutet i år jämfört med förra året.

Mattias Boman är ansvarig för Accenture Interactive i Norden:

– Sociala mediers intåg har redan skakat om detaljhandeln, men utvecklingen bara fortsätter. För att vara konkurrenskraftiga måste detaljhandlare förstå hur generation Z:s vanor och beteendemönster på sociala medier skiljer sig från tidigare generationers. Om ens potentiella kunder tillbringar all sin tid på sociala medier är det där man måste synas för att sälja sina produkter, kommenterar han.

Facebook och Youtube är de populäraste plattformarna sett över alla åldersgrupper. Generation Z  är emellertid i högre grad aktiva på Snapchat – 68 procent är aktiva användare jämfört med 60 respektive 37 procent i de äldre åldersgrupperna.

Studien visar även på skillnader i hur generation Z söker inspiration på sociala medier. Inför ett köp vänder sig 38 procent av generation Z helst till Youtube för information om en produkt. Äldre generationer föredrar Facebook.

Den fysiska butiken fortfarande central

Nästan hälften av respondenterna i åldern 18-20 år går fortfarande till butiken för att hitta inspiration. Väl i butiken utmärker de sig genom att hålla sig uppkopplade. Över 50 procent uppger att de söker online efter mer information om produkten och 54 procent jämför olika leverantörer på nätet när de befinner sig i butiken.

Hälften av de tillfrågade i generation Z frågar även vänner och familj om deras åsikter genom sms eller sociala medier när de står i butiken.

– En digital och interaktiv fysisk butik som är individanpassad och erbjuder något utöver det vanliga är vad som krävs för att fånga in generation Z. Utmaningen för detaljhandeln är röra sig bort från att enbart sälja produkter till att skapa upplevelser och berätta historier. Det fysiska mötet kommer att bli ännu viktigare för att bygga direkt kundrelation i en värld av marknadsplatser och digitala plattformar, säger Mattias Boman.

Spontana drivkrafter bakom köpbeslutet

Accentures studie visar att Generation Z tenderar att vara mer spontana i sin konsumtion jämfört med tidigare generationer. Runt 40 procent svarar att de köper saker de ser online eller i butik och spontant gillar, medan motsvarande siffra för de äldre åldersgrupperna är 25-30 procent. Nästan 70 procent av  28–37-åringarna svarade, som en jämförelse, att deras köpbeslut grundar sig i ett tydligt behov.

Generation Z vänder sig oftare till sina influencers och är mer mottagliga för vänner och familjens åsikter. Rekommendationer på sociala medier eller vad en särskild influencer anser om en produkt har större betydelse för generation Z:s köpbeslut än för andra åldersgrupper.

Studien som heter "Redesigning retail for the next generation" har undersökt köpprocessen hos 10 000 unga konsumenter i 13 länder runt om i världen, däribland 750 svenskar. Accenture har fokuserat på hur framtidens konsumenter i åldern 18–20 år, generation Z, skiljer sig från den äldre och yngre millenniegenerationen på 21–27 respektive 28–37 år.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev