Frida Åberg lämnar PHD för Bonnier Tidskrifter

Frida Åberg lämnar mediebyrå sidan efter 28 år. "Ibland måste man få nya utmaningar för att utveckla sig själv", säger hon.

Efter 28 år på mediebyråsidan går Frida Åberg in som övergripande chef för Bonnier Tidskrifters Creative studio och Insikt. "Jag är inte rädd för förändringar längre", säger hon till Dagens Media.

Frida Åberg som arbetar som client service director på mediebyrån PHD har valt att lämna mediebyråsidan för Bonnier Tidskrifter.

Den 1 september kliver hon in i rollen som övergripande chef för Creative studio och Insikt. Hennes uppgift blir att leda Bonnier Tidskrifters satsning på kommunikaionsstrategier, produktion, optimering och analys.

– Efter 28 år mediebyråsidan känns det nu både lagom spännande och utmanande att byta sida. Jag älskar att jobba på mediebyråsidan, varje dag har varit lärorik. Man möter många olika kunder och utmaningar i en medievärld under konstant förändring. Men ibland måste man få nya utmaningar för att utveckla sig själv, säger Frida Åberg till Dagens Media.

Frida Åberg säger att hon arbetat med Bonnier Tidskrifter i princip lika länge som hon har arbetat på mediebyrå.

– Bonnier har väldigt mycket spännande på gång. De håller en hög kvalitet och har kunden i fokus, det är så man måste jobba idag som publicist. De har ett starkt erbjudande både när det gäller print, influencers och den digitala delen och mycket mer. Det känns jättespännande att få omvandla min kunskap till den sidan.

Vilka egenskaper tror du att du kommer få nytta av i din nya roll?

– Jag tror att jag har vuxit till en bra ledare. Jag är inte rädd för förändringar längre utan kan snarare bejaka dem för att hitta nya vägar och banor. Jag är ganska prestigelös och jag tror att jag kan tillföra erfarenheten av att jobba nära kunden i deras utmaningar.

Ser du någon utmaning redan nu med din nya roll?

– Jag har inte hunnit tänka igenom det än, det blir nog klarare när jag sätter mig in i arbetet mer i detalj när jag börjar i september. Men det kommer säkert finnas utmaningar och mycket nytt för mig att lära mig. Första utmaningen blir förstås att komma in i allting snabbt, det blir lite som att sätta sig i skolbänken igen, men jag är övertygad om att det finns mycket duktigt folk som kan hjälpa mig med det. Jag är positivt, nyfiken och engagerad, vilket också hjälper till.

Nytt är också att Rebecka Edgren Aldén, som idag är konceptansvarig, blir chef för Creative studio. Camilla Sandström, som tidigare haft den chefsrollen, får nytt uppdrag inom Bonnier Tidskrifter. Louise von Stockenström är chef för Insiktsavdelningen.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-05-10 09.18Uppdaterad 2017-05-10 09.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: