Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Första sponsringen i Pokémon Go fördröjs

Publicerad: 20 Juli 2016, 10:18
Uppdaterad: 20 Juli 2016, 10:19

McDonalds är först ut att köpa sponsrade platser i Pokémon Go men premiären av samarbetet skjuts upp.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

I förra veckan skrev Dagens Media om att det snart kan vara möjligt för företag att köpa sponsrade platser i Pokémon Go.

Redan tidigt ryktades det om att McDonalds kommer vara först ut när det kommer till köpta annonsplatser i Pokémon Go. Ett rykte som enligt den teknikinriktade nyhetssajten Techcrunch stämmer, då de talat med källor som bekräftat uppgifterna.

De första sponsrade McDonaldsplatserna var tänkt att visas idag, onsdag, då spelet skulle lanseras i Japan – men nu har lanseringen skjutits upp.

Anledningen är, enligt Techcrunch, ett internt mejl från McDonalds Japans kommunikationsavdelning som läckt ut. Den försenade lanseringen ska bero på en oro över att servrarna inte ska klara av den uppståndelse som nyheten om lanseringen i Japan skapat.

Enligt Techcrunchs källor kommer lanseringen istället ske imorgon, torsdag.

McDonalds ska ha köpt upp 3000 "gym" i Pokémon Go, det innebär att 3000 McDonaldsrestauranger i Japan kommer synas som potentiella Pokémongym för spelarna. Till gymmen kommer spelare för att tävla mot varandra.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.