Förslag: Så ska smygreklamen stoppas

2018-01-12 12:27  
Utredaren Gunnar Larsson skriver att den snabba utvecklingen har skapat en obalans mellan den växande marknadsföringen på nätet och konsumenters medvetenhet. Bild: Pixabay

Högre konsumentkunskap och tydligare riktlinjer ska råda bot på smygreklam i sociala medier. Det enligt regeringens utredare Gunnar Larsson.

2017 var ett rekordår vad gäller smygreklam av influencers. Det visade DI Digitals sammanställning över Reklamombudsmannens fällningar under året.

I oktober 2016 tillsatte regeringen en utredning med syfte att kartlägga det förändrade reklamlandskapet och komma med förslag på åtgärder för att råda bot på problemet med smygreklam.

Idag 12 januari överlämnar utredaren Gunnar Larsson sitt betänkande till konsumentminister Per Bolund.

I ett debattinlägg som publicerades i DN presenterar Gunnar Larsson en del av sina slutsatser. Han uppger bland annat att marknadsföring på internet inte borde vara "särreglerad" och att det måste bli tydligare vad som är reklam och inte.

"Lagen är kanaloberoende och dold reklam strider mot den oavsett om den förekommer i en papperstidning eller på internet. Det är dock tydligt att överträdelser är vanligare i de digitala kanalerna. Barn och andra sårbara grupper möts av dolda reklambudskap och aggressiv marknadsföring dagligen och konsumenter har ofta svårare att värja sig från budskap riktade till dem baserat på deras personliga data".

Gunnar Larsson skriver att den snabba utvecklingen har skapat en obalans mellan den växande marknadsföringen på nätet och konsumenters medvetenhet. Han menar att det ställer helt nya krav på konsumenter om de ska kunna ta välgrundade och informerade ekonomiska beslut

Genom ett stärkt konsumentskydd är förhoppningen att obalansen, och att reklamreglerna blir tydligare för företag som väljer att annonsera på digitala plattformar.

Utredningen vill se:

1. Tydligare riktlinjer från Konsumentverket när det kommer till reklammärkning.

2. Företag som bryter mot marknadsföringslagen kan inte avsäga sig ansvar bara för att de påstår sig enbart ha tillhandahållit en teknisk plattform.

3. Undervisning av konsumentkunskap ska öka, där konsumenterna ska få information och utbildning som stärker deras möjligheter att förstå och styra över den reklam som visas för dem.

4. En bestämmelse i marknadsföringslagen ska föras in om att reklam riktad mot barn och unga ska visa särskild hänsyn till barns "bristande erfarenhet och naturliga godtrogenhet".

5. Konsumentskyddande myndigheter ska få mer resurser till att utbilda och sprida kunskap om gällande rätt och hur den ska tillämpas i de nya medierna.

6. Konsumentverkets utredningsmöjligheter ska förstärkas för att på ett bättre sätt kunna lagföra och kontrollera överträdelser.

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt